12 juni 2026 1 minuten lezen

Mir­jam houdt haar Mai­den­speech

Tijdens de raadsvergadering sprak ons nieuwe raadslid Mirjam voor het eerst namens het CDA Zwolle in de gemeenteraad. In haar maidenspeech stond de zoektocht naar balans centraal: balans tussen wonen, werken, recreëren, natuur en de belangen van inwoners in het buitengebied.

Voor Mirjam was het een bijzonder moment. Als geboren en getogen Zwollenaar voelt zij zich nauw verbonden met de stad én het buitengebied. Namens het CDA Zwolle wil zij zich de komende jaren inzetten voor een gemeente waarin ruimte is voor iedereen en waarin keuzes worden gemaakt met oog voor de lange termijn.

In haar bijdrage sprak Mirjam over de gebiedsuitwerking Herfte. Een onderwerp waarbij veel belangen samenkomen en waar zorgvuldig moet worden afgewogen hoe de beschikbare ruimte wordt gebruikt. Daarbij benadrukte zij dat groei en ontwikkeling belangrijk zijn, maar altijd in balans moeten zijn met toegankelijkheid, leefbaarheid en kansen voor inwoners.

Lees hier Mirjams hele bijdrage

Voorzitter, ik sta hier vandaag voor het eerst om het woord te voeren in een raadsdebat. Dat is een bijzonder, eervol en spannend moment.

Als geboren en getogen Zwollenaar mag ik mij de komende jaren inzetten om onze stad, en haar mooie buitengebied, nog een stukje mooier te maken. En dat doe ik namens het CDA, want ik geloof in een samenleving van minder ik en meer wij. De gemeente staat als overheid het dichtst bij haar inwoners. Dat is mooi, biedt veel kansen maar brengt ook een grote verantwoordelijkheden en uitdagingen met zich mee. Met alle vraagstukken die op ons afkomen; de schaarste in ruimte en financiële middelen, is het zoeken naar de juiste balans. Een balans waarbij we streven naar fijn wonen, werken en recreëren voor zoveel mogelijk Zwollenaren.

Voorzitter, het zoeken naar deze balans zien we terug bij de gebiedsuitwerking Herfte. Een proces dat al langere tijd loopt en waarbij we vandaag spreken over de daadwerkelijke uitwerking van de eerder vastgestelde startnotitie. Mijn inbreng bouw ik op aan de hand van de drie aandachtspunten die mijn fractie destijds heeft meegegeven.

1. Balans tussen toegankelijkheid en groei

Sport en beweging is belangrijk en vervult een belangrijke sleutel functie om gezondheid te stimuleren en mensen samen te brengen. Wij vinden dan ook dat de groei van de stad gepaard moet gaan met de groei van sportaanbod. Daarom staan wij in principe positief tegenover de uitbreiding van de Golfclub.

Echter, wij vinden sport en beweging voor elke Zwollenaar van belang en hebben daarom gehamerd op het toegankelijker maken van dit gebied voor elke wandelaar, fietser of hardloper.

De schaarste aan ruimte en de veelheid aan wensen, o.a. natuur, recreatie en waterberging, is geen gemakkelijke opgave. Des te meer reden om hier kritisch naar te kijken, ook gegeven het feit dat dit gebied meer gebruikt gaat worden met de komst van Vechtpoort.

Op dit punt vinden wij dat er echt een tandje bij moet: vooral daar waar het gaat over de toegankelijkheid voor fietsers en wandelaars in het gebied van de golfclub. De vermelding dat er een mogelijkheid ontstaat bij uitbreiding van de Golfclub om een wandelpad langs de Herftewetering aan te leggen - is voor ons te beperkt en vrijblijvend.

  • Kan de wethouder toelichten waarom er niet is gekozen voor meer fiets- en wandelpaden?
  • En kan de wethouder toelichten waarom voor de uitbreiding van het wandelpad t.a.v. de Herftewetering nog als vrijblijvend wordt omschreven?

 

2. Kans voor ontwikkeling op het eigen erf

Wij zien dat er voor omwonenden en agrariërs vrijwel geen ontwikkelmogelijkheden worden geboden. Tegelijkertijd liggen er ook geen voorstellen om dit alsnog mogelijk te maken. Dat vinden wij teleurstellend — zeker omdat uit het participatietraject juist blijkt dat hier behoefte aan is.

We spreken al jaren over de beperkte mogelijkheden op dit onderdeel in het buitengebied. Maar van een actualisatie van het KGO beleid is nog steeds geen sprake. Wij vinden het onuitlegbaar dat hun wensen, die al jaren bekend zijn, niet worden gehonoreerd, terwijl beperkte woningbouw bij de golfclub wél onderdeel is van het plan. Wat ons betreft is aanpassing op dit onderdeel noodzakelijk. Wij overwegen daarom, in samenwerking met de VVD, een motie in te dienen om dit alsnog te realiseren.

Daarnaast hebben wij op dit onderdeel de volgende vragen aan de wethouder:

  • Vindt zij dat verzoeken van omwonenden even zwaar wegen als die van de golfclub?
  • Zo ja, waarom wordt ervoor gekozen het één wel, en het ander niet op te nemen in het voorstel?
  • Hoe legt het college dit verschil uit aan deze omwonenden?

 

3. Mogelijkheden voor andere vormen van recreatie en sport

Voorzitter, het CDA heeft eerder gepleit om breder te kijken naar de wensen op het gebied van recreatie en sport. Denk daarbij aan een camping, camperplekken, scouting of andere buitensporten.

Wij zijn blij dat er inmiddels een antwoord ligt op de vraag of er ruimte is voor een wielerbaan. Tegelijkertijd constateren wij dat andere vormen van recreatie en sport onvoldoende zijn onderzocht.

Neem bijvoorbeeld de camping: wij begrijpen dat dit niet verder is uitgewerkt, terwijl dit expliciet onderdeel was van de startnotitie — en dus van de opdracht die wij als raad hebben meegegeven aan het college.

Onze vraag aan de wethouder:

  • Waarom is de behoefte voor andere outdooractiviteiten, sportfaciliteiten en de camping/camperplaatsen niet uitgewerkt in het proces?

Voorzitter, ik rond af.

De CDA-fractie staat positief tegenover een uitbreiding van de golfclub — mits deze goed wordt ingepast en in balans is met andere wensen in het gebied. En juist daar zien wij nu een groot probleem.

De balans helt wat ons betreft te veel over naar het faciliteren van de uitbreiding. Tegelijkertijd blijven andere belangrijke punten onderbelicht: de ontwikkelmogelijkheden voor omwonenden, de toegankelijkheid van het gebied en een bredere verkenning van recreatie- en sportwensen.

Kortom: wat het CDA betreft moet de gebiedsuitwerking beter in balans komen en recht doen aan de wensen en behoeften van álle Zwollenaren. 

Dank u wel, voorzitter.

Lees
ver­der