13 januari 2022

Jantine bij WNL: 'CDA Utrecht wil lachgasverbod voor hele stad'

Op een aantal plekken in de gemeente Utrecht geldt sinds 2019 een lachgasverbod, mede dankzij inzet van het CDA Utrecht. Het verbod geldt op dit moment gebiedsgericht, namelijk op plekken waar veel lachgasampullen worden gevonden of waar de verkeersveiligheid in het geding komt door lachgasgebruik. Wij vinden echter dat in de hele stad een dergelijk verbod moet gelden. Het aantal meldingen van overlast is namelijk juist toegenomen in de wijken waar op dit moment geen verbod geldt. Dat moet echt anders, maar we willen het landelijk lachgasverbod niet blijven afwachten.

Volgens het CDA Utrecht moet er aldus een lachgasverbod in de hele stad komen. Vorige week, op de nationale slagroomdag, bepleitte Jantine Zwinkels dit bij Goedemorgen Nederland op NPO1. Lachgas is namelijk niet alleen zeer schadelijk voor de volksgezondheid, maar zorgt ook voor veel overlast in de gemeente. Het wordt onder andere gebruikt in het verkeer, wat leidt tot zeer gevaarlijke verkeerssituaties. Vervolgens belanden de lachgaspatronen in onze openbare ruimte. Het is daarbij wel van belang dat het verbod voldoende gehandhaafd kan worden, dus we zien daarom graag dat onze boa's hierbij een grote rol kunnen en blijven spelen.

Benieuwd naar het hele fragment? Klik dan hier