Erfgoed

Utrecht is een stad met een rijke historie. Wie door de Utrechtse binnenstad loopt, wordt overweldigd door de schoonheid van de stad – de kerken en gebouwen, de grachten en de werfkelders. Ook in de verschillende stadswijken staan prachtige gebouwen. Het CDA vindt het belangrijk dat cultureel erfgoed goed bewaard wordt en zo veel mogelijk te gebruiken en bewonderen is. Het CDA Utrecht vindt het daarom belangrijk dat het erfgoed goed verzorgd wordt, zodat het doorgegeven kan worden aan de generatie die na ons komt. De gemeente neemt het voortouw bij het opzetten en onderhouden van een betere samenwerking tussen de verschillende partners die betrokken zijn bij het Utrechts erfgoed en de Utrechtse musea. Er wordt samen een integrale visie ontwikkeld op hoe erfgoed zo goed mogelijk gebruikt en onder de aandacht gebracht kan worden. Veel historisch erfgoed in Leidsche Rijn, Vleuten, De Meern en Haarzuilens is bij veel mensen nog relatief onbekend. Daarom gaan we ervoor zorgen dat de toegankelijkheid van deze monumenten, ook digitaal, verbetert.

Musea

Utrecht heeft een aantal prachtige en toonaangevende musea, maar nog te weinig mensen weten die te vinden. Wij vinden dat de gemeente meer werk moet maken van het promoten van deze musea. Om die reden moeten in de binnenstad meer zichtbare bordjes komen op logische plekken die naar de musea verwijzen. Dit versterkt de positie van Utrecht als cultureel centrum en levert musea hogere bezoekersaantallen op. Veel van de musea in Utrecht zijn daarnaast alleen overdag open. Het CDA Utrecht vindt het gewenst dat er een betere afstemming komt op de wensen van het publiek. Dit betekent dat musea wat ons betreft ook ’s avonds hun deuren openen voor bezoekers.

Religieus erfgoed

Utrecht staat bekend om de vele, schitterende monumentale kerken. De Domtoren is hét symbool van de stad en trekt honderdduizenden bezoekers. Dankzij het CDA Utrecht worden stenen die vrijkomen bij de restauratie van de Domtoren hergebruikt, in plaats van dat ze terecht komen onder het asfalt bij de bouw van nieuwe wegen. Door dit initiatief kunnen Utrechtse inwoners, kunstenaars en ondernemers zelf creatieve plannen bedenken om de oude stenen van de Dom te hergebruiken!

De gemeente moet de positie van Utrecht als ‘kerkenstad’ koesteren en continueren. Het CDA ziet graag dat de ‘kerkenregeling’ voor restauratie en onderhoud aan religieus erfgoed opnieuw ingevoerd wordt. Daarnaast moet bij de herbestemming van monumentale gebouwen rekening gehouden worden met de oorspronkelijke functie van deze gebouwen. De stichting ‘Kerken Kijken’ timmert al flink aan de weg om ook de andere Utrechtse kerkgebouwen onder de aandacht te brengen. Dit initiatief verdient volgens ons alle steun en wij zouden graag zien dat de gemeente hier de komende jaren meer geld voor uittrekt.

Utrechtse gemoedelijkheid

We moeten niet alleen aandacht hebben voor materieel erfgoed, zoals gebouwen, maar ook voor immaterieel erfgoed. Zo waardeert het CDA het gemoedelijke karakter van Utrecht; daar moeten we zuinig mee omgaan. Daarom vinden wij dat we qua toerisme een juiste balans moeten vinden. Steeds meer toeristen weten Utrecht te vinden. Omdat we niet een tweede Amsterdam willen worden, willen we overnachtingen via nieuwe kanalen, zoals Airbnb reguleren en de regels strikt handhaven.

Het karakter van de binnenstad wordt bepaald door een goede balans van horeca, kleine winkels en filialen van winkelketens. Het voortbestaan van kleine winkels lijkt steeds meer onder druk te staan. Het CDA wil graag dat deze winkels behouden blijven.