03 december 2020

AD Regio: Clubs in Heuvelrug gaan over op ledverlichting langs sportvelden

AD Regio Utrecht - Bernie van Unen 02-12-20

Clubs in Heuvelrug gaan over op ledverlichting langs sportvelden

Alle lichtmasten op de sportvelden in de gemeente Utrechtse Heuvelrug krijgen binnenkort ledverlichting. De gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat samen met sportverenigingen de niet-duurzame verlichting op de sportvelden vervangen.

In de beleidsnota Sport staat dat alle lichtmasten en armaturen op de sportvelden in de gemeente worden voorzien van ledverlichting. De buitensportverenigingen maken hiervoor gebruik van subsidieregeling ‘stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties’. Daarmee worden circa 20% van de investeringskosten vergoed. De overige 80 procent komt van de gemeente. De sportclubs krijgen daarvoor wel de lampen in eigen beheer en zullen ze in de toekomst ook moeten onderhouden.

Kostenbesparing

De voetbalverenigingen HDS (Leersum) en DEV (Doorn) en de hockeyverenigingen HC Haaskamp (Amerongen) en DMHC Shinty (Driebergen) hebben al aangegeven ledverlichting op hun sportpark te willen realiseren. De duurzame samenwerking leidt tot een energiebesparing, CO2-reductie en een kostenbesparing voor de sportverenigingen en de gemeente.

Wethouder Chantal Broekhuis (CDA) is blij met het resultaat: ,,Fijn dat we samen met de sportverenigingen werk kunnen maken van het verduurzamen van de sportveldverlichting. Deze maatschappelijke samenwerking leidt tot win-win, een besparing van energieverbruik.”