14 februari 2022

CDA lanceert verkiezingsprogramma Samen Groen Bouwen

Op Valentijnsdag lanceert het CDA Utrechtse Heuvelrug haar verkiezingsprogramma Samen Groen Bouwen. “Op deze dag geven mensen elkaar extra aandacht. Het CDA zet zich in voor een samenleving waar mensen naar elkaar omkijken en hulp bieden waar nodig is”, aldus lijsttrekker Marina Roelofsen. Samen met wethouder Chantal Broekhuis deelt zij bloemen uit aan inwoners die gekocht zijn bij de lokale bloemist.

Samen
Met het thema Samen geeft het CDA inhoud aan haar sociale karakter als middenpartij. Het CDA vindt dat ieder dorp een bruisend dorpshart moet hebben waar het goed samenkomen is, waar gegeten en gewinkeld kan worden en vanwaar je samen kan genieten in onze prachtige groene omgeving. Marina Roelofsen vertelt: “De lokale ondernemers hebben door de Corona-lockdowns het zwaar in onze gemeente. Het CDA wil samen met hen plannen uitwerken voor bruisende groene winkelgebieden“.

Het CDA heeft ook het verenigingsleven hoog in het vaandel staan. Van sportclub tot harmonie en van historische vereniging tot Rotary, van bloemencorso tot avondvierdaagse en Koningsdag, iedereen draagt bij aan een leefbare samenleving, zoals ook staat te lezen in het verkiezingsprogramma. Het CDA ondersteunt verenigingen met exploitatiesubsidie. Dat geeft meer zekerheid en minder administratieve regeldruk.

Het CDA wil verder bouwen aan een sterk sociaal netwerk met het verenigingsleven, huisartsen, dorpsteams, kinderopvang, scholen, bibliotheek en woningbouwcorporaties. Voor gezinnen en ouderen die een steuntje in de rug nodig hebben. Iets waar wethouder Broekhuis zich met het Heuvelrug college voor heeft ingezet in de afgelopen jaren.

Groen
Groen is de kracht van het CDA. Het CDA wil natuur en landschap in en rondom de dorpen versterken. Vorige week ondertekende wethouder Chantal Broekhuis hiervoor nog namens de gemeente het Provinciale pact 'Groen groeit mee'. “Het CDA koestert onze mooie groene omgeving. Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, de landgoedeigenaren, onze boeren en groenverenigingen verzetten hiervoor enorm goed werk. Het CDA wil hen hierin ondersteunen en zorgde met een amendement al voor meer financiële middelen voor natuur en landschap.

“We investeren liever in bomen dan in windmolens. En in duurzame woningen en bedrijven, dan in zonneweides. Het CDA ziet liever een zonnelint langs de A12. Duurzaam moeten we doen, maar wel haalbaar en betaalbaar. En we moeten er zeker geen natuur of landschap voor kapot maken”, aldus Werner van Katwijk, raadslid CDA-UH vanuit Leersum.

Bouwen
Het CDA wil verder de bouw van betaalbare woningen versnellen. Marina Roelofsen legt uit: “Het gaat echt te langzaam. Mensen staan soms wel 10 jaar op een wachtlijst voor een woning. Na een echtscheiding vinden gezinnen bijna geen onderdak. Het CDA wil een veel nauwere samenwerking met de woningbouwverenigingen. Zij moeten meer ruimte krijgen van de gemeente voor de bouwopgave waar we voor staan. Het CDA schroomt niet om hiervoor ook de mogelijkheden te bekijken aan de randen van de dorpen. Een dak boven je hoofd is gewoonweg een mensenrecht”.
Om het wonen op de Utrechtse Heuvelrug betaalbaar te houden is Peter Kranenburg al jaren actief als CDA-raadslid (Doorn) om de OZB te beperken. Gezien de ontwikkelingen met de huidige inflatie, is dat belangrijker dan ooit!

Klik op deze link voor het volledige Verkiezingsprogramma