28 maart 2023

Informatiebijeenkomst 27 maart: ‘Geen windmolens in Maarsbergen of in Overberg’

Maandagavond was er een informatie bijeenkomst in de Weistaar in Maarsbergen in verband met de komende besluitvorming van de provincie over plaatsing van windmolens. De bijeenkomst was een initiatief van de Dorpsraad Maarsbergen die daarmee beoogde de inwoners van Maarsbergen en Overberg informatie te geven over de consequenties van de plaatsing van 241 meter hoge windturbines in de nabije woonomgeving. Vooraf werd een aflevering getoond van Zembla, waarin bewoners elders in Nederland verslag deden van hun ervaringen van windturbines vlak bij hun woning. Het is al langer bekend dat windturbines in slechte invloed hebben op de woningomgeving van huizen met name door geluidsoverlast, maar dat er mensen zijn die daardoor hun huizen ‘s nachts ‘ontvluchten’ is op z’n minst alarmerend. Het is duidelijk uit het voorgaande dat het CDA Utrechtse Heuvelrug volstrekt tegen de plaatsing van windturbines is.

Uit Overberg was Gina van Veldhuijsen (CDA) aanwezig en zij ziet dagelijks in haar (Zorg) werk dat ook jonge kinderen daarvan hinder ondervinden en nadelige effecten in hun ontwikkeling.
“Het onderzoek dat door het RIVM gedaan is naar de effecten van windturbines op mensen is gedaan bij mensen vanaf 18+. Dat had ook bij kinderen moeten gebeuren”.

Robin de Bock (BVHlokaal) gaf een korte toelichting op de huidige koers die is uitgezet door de Provincie Utrecht, waarbij dus een reëel risico is dat de provincie windturbines wil plaatsen op locaties die daarvoor geen optie waren, zoals bij Maarsbergen en Overberg. Daarbij refereerde hij ook collegiaal naar de inspanningen van Peter Kranenburg (CDA) en Werner van Katwijk (CDA) die de inwoners van de beiden dorpen door middel van een brief hierover hebben ingelicht en een alternatief bespreekbaar willen maken door het plaatsen van een zonnelint langs de A12.

Wat nu?
Het is nog steeds mogelijk om uw stem te laten te horen en hierover te protesteren bij de provincie. Daarvoor kunt u een ‘zienswijze’ indienen bij de provincie, liefst door zoveel mogelijk mensen ondertekent. Dat kan tot 5 april, maar wij denken dat het nog steeds de moeite waard is. U kunt uw zienswijze indienen via de volgende link: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/ter-inzage
Daar treft u de link Zienswijze formulier Windenergie aan onder het onderwerp Kennisgeving Windenergie

Michiel Mooyaart