02 juni 2023

Marina Roelofsen: 'CDA-UH wil sociale en welzijnsactiviteiten van Buurthuis De Brug behouden'

CDA-UH wil sociale en welzijnsactiviteiten van Buurthuis De Brug behouden

Verontruste inwoners wezen ons erop dat er is aangekondigd dat Buurthuis De Brug aan de Sperwerkamp in Driebergen en daarnaast ook het Rode Kruisgebouw aan de Dennenhorst in Driebergen zullen worden gesloten. Dit zijn plekken waar allerlei sociale en welzijnsactiviteiten plaatsvinden.

De sluiting van De Brug zou een groot gemis zijn voor veel (oudere) inwoners die hier gebruik maken van gezamenlijke maaltijden, creatieve activiteiten en er komen voor ontmoeting en gezelligheid. Driebergen beschikt niet over een dorpshuis en daardoor zullen met de sluiting van deze locaties de mogelijkheden voor sociale en welzijnsactiviteiten behoorlijk verminderen. Omdat wij dit onwenselijk vinden hebben wij hier in de raadvergadering van 1 juni samen met de fractie OPEN vragen over gesteld.

Er staat inmiddels een gesprek gepland met de bestuurders van Silverein, waar Buurthuis De Brug onderdeel van is. De gemeente speelt geen rol bij de sluiting van De Brug, maar onderschrijft juist het belang van deze vorm van ontmoeting in de wijk, en geeft daar ook een ruim bedrag aan subsidie voor. Het college heeft toegezegd om een oplossing te zoeken voor de activiteiten van zowel De Brug als het Rode Kruis. Het Rode Kruis verzorgt in de gemeente o.a. hulp bij evenementen, eerste hulp, EHBO-opleidingen en hulp bij rampen etc.

We zijn blij dat het college het belang van deze activiteiten inziet en in gesprek gaat om een toekomst te bieden voor deze sociale en welzijnsactiviteiten. Mensen leren elkaar in het buurthuis op een ontspannen manier kennen en staan daardoor gemakkelijker voor elkaar klaar.

Het CDA-UH vindt het heel belangrijk om deze activiteiten voor (oudere) inwoners in Driebergen in stand en toegankelijk te houden. We krijgen binnenkort antwoorden van het college en blijven dit nauw volgen.

Marina Roelofsen
Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug