13 februari 2022

Verslag Peter Kranenburg #2: 'Verkeersknelpunten en de verkeersveiligheid in Doorn'

Op 9 februari 2022 organiseerde het CDA Utrechtse Heuvelrug wederom een online spreekuur over de  verkeersknelpunten en de verkeersveiligheid in Doorn.
Naast de deelnemers aan het online spreekuur hebben we ook een aantal schriftelijke reacties gekregen van inwoners uit Doorn. In dit verslag zijn deze ook kort en bondig verwerkt.

De twee belangrijkste punten van de meeste deelnemers is de parkeerproblematiek in het centrum de verkeersdruk op het kruispunt in Doorn.

In het centrum van Doorn werden genoemd:

• Slecht onderhouden wegen, trottoirs en pleinen in het centrum. (wortels, tegels, etc.);
  • De belemmeringen voor de rolstoelen, scootmobiels en rollators is een probleem;
  • Onvoldoende parkeerruimte (en dat worden er steeds minder). personeel van winkels parkeert net buiten blauwe zone en neem plekken van bewoners in;
  • Suggestie is om blauwe zone uit te breiden en 1 parkeervergunning per huishouden;
  • Fout geparkeerde fietsen en auto’s op veel plekken die weg/trottoirs of zicht belemmeren;
  • Advies was om de ‘auto te gast’ te laten zijn op Amersfoortseweg van drempel (bij Goudsmid) tot aan kruispunt. Inclusief de Kampweg en het Plein;
  • Richt de wegen in het centrum in als een echte 30km zone (en handhaaf dit!).

Andere knelpunten die werden genoemd:

• Schoolfietsroutes naar het Revius en Schoonoord;
  • Busverbindingen sneller en comfortabeler maken;
  • Overhangend groen over de trottoirs.

Kruispunt Doorn:

Voor fietsers is dit zonder meer een gevaarlijk kruispunt. Maar ook op andere plekken is het juist voor fietser en ook wandelaars gevaarlijk. Maar benader veiligheid door te kijken naar de cijfers.

Enkele oplossingen/aanpassingen die werden genoemd voor het kruispunt:

• Geef fietsers voorrang door ze apart groen licht te geven terwijl de auto’s voor rood licht staan;
  • Leid fietsers om het kruispunt heen;
  • Vergroot het kruispunt door het trottoir voor de winkel van ‘Lois’ erbij te betrekken (dat is de noordwest hoek);
  • Vergroot het kruispunt door het leegstaande restaurant ‘zes’ op te kopen en af te breken;
  • Geef vrachtauto’s van de A12 uit de richting van Arnhem de mogelijkheid om een nieuw te maken afslag bij Maarn te nemen en zo Doorn uit het noorden te benaderen. Het voordeel daarvan is dat je geen links afslaande vrachtauto’s meer hebt die vanuit Leersum komen en naar Langbroek/Wijk bij Duurstede willen;
  • Verbied vrachtwagens die naar Wijk bij Duurstede willen vanaf de A12 uit de richting van Arnhem, om er bij Maarsbergen af te gaan (via Leersum, Doorn, Langbroek). Maar  verplicht ze de A12 afslag bij Bunnik te gebruiken;
  • Denk ook aan wandelaars en senioren;
  • Wellicht rondweg, tunnel, viaduct? (NB: de veel woningbouw en bedrijvigheid in Wijk bij Duurstede zorgt voor veel verkeer over het Doornse kruispunt).

In de tweede helft van 2022 staat het wegenonderhoudsplan op de raadsagenda. En de CDA fractie zal de input van het spreekuur meenemen in bij haar inbreng bij dit onderwerp.

Zijn er nog vragen of opmerkingen, stuur deze naar: Peter Kranenburg CDA <[email protected]>
Of stuur een app naar 06-21534955

Stem 16 maart. Stem CDA Peter Kranenburg #2