05 juli 2019

CDA Zeist wil meer weten over de toekomstige verkeersveiligheid in Den Dolder

Maandagavond 1 juli was er een druk bezochte avond in Den Dolder over de veiligheid rondom de spoorwegovergang. Er is een heldere presentatie gegeven over de risico’s en mogelijke oplossingen. Er bleven nog wel vragen open. Het CDA stelt deze vragen nu aan het college, om scherper in beeld te krijgen wat de (on)mogelijkheden zijn voor afsluiting van de spoorwegovergang.

Fractievoorzitter Aline Pastoor: ‘De rapporten die er nu liggen, spitsen zich met name toe op de onveiligheid van de spoorwegovergang. Vraag is hoe het zit met de veiligheid van alternatieve routes. In hoeverre is daar onderzoek naar gedaan? De N238 lijkt een stuk drukker geworden. Er zijn andere bestuurders aan het roer in de provincie. En er liggen plannen voor een nieuw te bouwen wijk op het terrein van de WA-hoeve. In hoeverre is er naar al die randvoorwaarden onderzoek gedaan en wat betekent dat voor de veiligheid?’

Het CDA heeft de volgende vragen gesteld en verwacht op korte termijn antwoord van het college:

• Hoe veilig is het om een nieuwe aansluiting te maken (via Andreas Foxlaan) op de N238, die afgelopen jaren zichtbaar drukker is geworden? Wat zijn daarvan de risico’s? Zijn er actuele verkeerstellingen van de N238?
  • Is hierover al contact geweest met Provincie en de VRU? Hoe kijken zij nu aan tegen een aanpassing op de N238 en de afsluiting van de spoorwegovergang?
  • Wie betaalt een mogelijke ‘bypass’ en de aanpassingen aan de N238?
  • Zijn er gesprekken met de bewoners, die aan de mogelijke ‘bypass’ wonen, gevoerd?
  • Hoe worden de nieuwe bewoners van het gebied van de WA-hoeve straks met Den Dolder verbonden? Hoeveel aantrekkende verkeersbewegingen genereert dat en waar?
  • Wanneer wordt de gevaarlijke kruising Pleineslaan-Dolderseweg in combinatie met de aansluiting (nieuwe rotonde) Pleineslaan / N238 aangepakt?