CDA Verkiezingsbezoeken aan Zeistenaren
03 maart 2022

Daadkracht waargemaakt!

Terwijl het buiten koud is worden binnen warme woorden gesproken door Jan Willem Voogd, Directeur-bestuurder van de welzijnsorganisatie MeanderOmnium in Zeist tijdens een werkbezoek van wethouder Marcel Fluitman (CDA). MeanderOmnium is een organisatie met 95 beroepskrachten en meer dan 500 vrijwilligers die zich inzetten voor het welzijn van de inwoners van Zeist. Zij organiseren onder andere het jeugdwerk, de Belbus, eenzaamheidsbestrijding, beheer van de wijkservicepunten en de coördinatie vrijwilligerswerk.

Voogd: “ik heb in veel gemeentes mogen werken maar de energie die ik hier in Zeist ervaar is geweldig.” Hierbij doelt hij op de bevlogen inzet van Wethouder Fluitman in de afgelopen jaren om verbindingen te leggen tussen de vele organisaties die die werkzaam zijn op het terrein van welzijn in Zeist. Zo is er een ketenaanpak wonen, zorg en welzijn ontwikkeld om gezamenlijk inwoners in heel de gemeente beter te ondersteunen.

Voogd vervolgt: “Vaak beloven politici bij verkiezingen dat zij van alles willen oppakken maar veelal blijft dit enkel bij woorden. Fluitman heeft zich wel aan zijn verkiezingsleus van 2018 gehouden om daadkracht te tonen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de verbinding die gerealiseerd is door organisaties en bestuurders bij elkaar te brengen en samen te laten werken. Ook projecten zoals het 75+ huisbezoek, eenzaamheid tegengaan onder jongeren, het realiseren van het ontmoetingscentrum ’t Volle Hof en de samenwerking met huisartsen zijn gerealiseerd. Fluitman heeft ook moed en lef getoond om 44 losse initiatieven in Vollenhove om te vormen naar de buurtaanpak Vollenhove Vooruit waar de bewoners centraal staan en het nu bruist van initiatieven voor jong en oud”.

Dat al deze activiteiten ook buiten Zeist niet ongezien blijven mag duidelijk worden uit de grote belangstelling vanuit de provincie en ministeries in Den Haag. Zo is de aanpak in Zeist rond eenzaamheidsbestrijding een voorbeeld voor andere gemeentes. Voor de buurtaanpak Vollenhove Vooruit is door de wethouder extra geld binnengehaald vanuit Den Haag en de provincie. Dit geldt ook voor de samenwerking met de provincie rond de inzet van goed aanvullend openbaar vervoer door de inzet van de Belbus.

Fluitman: “de inzet van de medewerkers en vrijwilligers van MeanderOmnium is onmisbaar in Zeist. Het is geweldig om te zien met hoeveel passie zij klaar staan voor hun medemens. Hier heb ik grote waardering voor”. Voogd sluit af: “jij hebt daadkracht waargemaakt. Daar mag Zeist trots op zijn.”