08 maart 2022

Erik Scherder complimenteert wethouder Fluitman

Professor doctor Erik Scherder complimenteert wethouder Fluitman (CDA) met zijn inzet en gevoerde gezondheidsbeleid binnen de gemeente Zeist. In de afgelopen jaren is er in Zeist hard gewerkt aan het beleid rond gezondheid. Deze week kreeg verantwoordelijk wethouder gezondheidsbeleid Marcel Fluitman de complimenten van Prof. dr. Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, voor zijn inzet en bereikte resultaten binnen onze gemeente.

In Zeist zijn veel initiatieven ontplooid om ouderen in beweging te houden. Een van de voorbeelden hiervan is ‘Ommetje door de wijk’: een wandeling met andere wijkbewoners. Dit vind inmiddels al in zes wijken plaats. Wandelen is gezond. Het vermindert somberheid, stimuleert creativiteit en heeft een positieve invloed op het brein. Hiernaast is bewegen voor ouderen ook goed in de strijd tegen dementie.

Erik Scherder vindt het geweldig dat in Zeist veel aandacht is voor bewegen voor ouderen en dat het Ommetje lopen ook in Zeist de aandacht heeft. Samen met wijkbewoners, vrienden, collega’s of familie op een moment van de dag dat het je uitkomt even wandelen bevordert écht de gezondheid. Je kunt er ook een eigen wandelcompetitie met je mede wandelaars van maken of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Hierdoor kan je op een leuke manier samen wandelen zonder dat je op dezelfde locatie bent. Zo motiveer je elkaar om een Ommetje te maken. De app ‘Ommetje lopen’ helpt je hierbij. De app is ontwikkeld door Erik Scherder en hij vertelt je na iedere wandeling ook nog een interessant hersenfeitje.

Maar ook voor jongeren is het belangrijk om te bewegen. Erik Scherder vindt dat Marcel Fluitman hier in de afgelopen periode als wethouder echt werk van heeft gemaakt om dit onder de aandacht te brengen. Zo heeft hij bijvoorbeeld ‘FC Utrecht in de wijk’ naar Zeist gehaald. Een project gericht op de jeugd in Vollenhove met als doel de jongeren meer te laten bewegen onder begeleiding van medewerkers en spelers van FC Utrecht. Maar ook sporten in de openbare ruimte krijgt aandacht. In de wijk Kerckebosch is in de afgelopen jaren een calisthenics voorziening geplaats waar door de jeugd op getraind kan worden en in Vollenhove zal in dit voorjaar ook een dergelijke voorziening komen inclusief een box met daarin allerlei sportattributen.

Professor Scherder is ook een groot pleitbezorger voor een gezonde leefstijl van kinderen. Dit omdat een gezond leven belangrijk is voor de ontwikkeling van het kinderbrein. Naar aanleiding van de inbreng van de CDA-fractie in de gemeenteraad van Zeist bij de laatste algemene beschouwingen zijn door Fluitman contacten gelegd om Zeist aan te sluiten bij het landelijk netwerk JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht). Dit om zo meer aandacht te besteden aan bewegen, leefstijl en overgewicht bij kinderen. Een aanpak die in de aankomende tijd zal worden geïntroduceerd op onder andere scholen, sportverenigingen, bedrijven, welzijn, zorg, cultuur en andere organisaties.

Professor Erik Scherder: “In Zeist wordt écht aandacht besteed aan de gezondheid van haar inwoners. Dit kan alleen als een wethouder hiervoor oog heeft en zich ook daadwerkelijk voor inzet. Dit is een compliment waard!” Marcel Fluitman is blij met het compliment maar geeft aan dat dit ook ten goede komt aan alle mensen in Zeist die zich hiervoor inzetten.