29 maart 2024

Het Sloe is geen hoge hoed

Begin maart hebben wij als CDA fractie al schriftelijke vragen gesteld over het Sloegebied. Naar onze mening is er geen duidelijk visie op wat er nog past binnen het Sloe. Het Sloe is geen hoge hoed. Lees hier onder onze vragen en de antwoorden van het college.

Vraag

-          Is er een integrale visie op nieuwvestigingen (en uitbreidingen) in het Sloegebied en op welke manier wordt deze gecontroleerd?

Antwoord

Het havenbedrijf North Sea Port beheert de zeehavengerelateerde bedrijventerreinen in Zeeland, waaronder het Sloegebied, en rond Gent. In het Strategisch plan ‘Connect 2025’ van North Sea Port formuleert zij specifieke ambities om het grensoverschrijdende havengebied de komende jaren verder te ontwikkelen. Centraal bij de verdere ontwikkeling van North Sea Port staat het inzetten op economische ontwikkeling en werkgelegenheid, op duurzaamheid en klimaat en zorgen voor een financieel gezonde basis.

Vraag

-          Beslissen Borsele en Vlissingen op dit moment eigenstandig over de vestiging van nieuwe bedrijven in hun deel van het Sloegebied?

Antwoord

Borsele en Vlissingen beslissen niet eigenstandig over de vestiging van nieuwe bedrijven in het Sloegebied. Beide gemeenten hebben namelijk, in tegenstelling tot North Sea Port, geen grondpositie in dit gebied. North Sea Port gaat over de gronduitgifte in het Sloegebied. Bedrijven die zich willen vestigen in dit gebied treden hierover in overleg met North Sea Port. Als beide partijen tot een overeenstemming komen is het aan het bedrijf om de benodigde vergunningen aan te vragen bij het bevoegde gezag.

De gemeenteraden van Borsele en Vlissingen stellen ieder voor hun eigen grondgebied een bestemmingsplan vast waarin opgenomen waarvoor de gronden mogen worden gebruikt. Zo ook voor het Sloegebied, waarbij wordt opgemerkt dat de bestemmingsplannen van Borsele en Vlissingen met betrekking tot het Sloegebied in gezamenlijkheid zijn opgesteld en inhoudelijk op elkaar zijn afgestemd zijn.  Het college van Borsele is het bevoegd gezag voor wat betreft de besluitvorming over aanvragen omgevingsvergunning voor bedrijven die zich willen vestigen in het Borsels deel van het Sloegebied. Het college toetst daarbij aan het bestemmingsplan.

Vraag

-          Zijn distributiecentra, batterijopslag en ammoniakopslag havengerelateerde bedrijvigheid?

Antwoord

Deze activiteiten staan genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten, behorende bij de Regels van het bestemmingsplan.

Vraag

-          Wordt er bij de ontwikkelingen in het industriegebied ook rekening gehouden met de gevolgen voor de omgeving? En daarbij ook de stapeling van negatieve effecten?

Antwoord

Ja. Bij de opstelling van de bestemmingsplannen voor het Sloegebied is een zonering aangebracht wegens de aanwezigheid van diverse kernen in de directe omgeving van het Sloegebied. Deze zonering brengt met zich dat bedrijven met hoge milieubelasting op het gebied van geluid, stof, gevaar/risico e.d. zich op grotere afstand van deze kernen moeten vestigen dan bedrijven met een lage milieubelasting.

Daarnaast is het Sloegebied een gezoneerd industrieterrein ingevolge de Wet geluidhinder. Dit brengt met zich dat het totaal aan geluid wegens alle bedrijven in het Sloegebied niet meer mag bedragen dan 50 dB(A) ter plaatse van de vastgestelde 50d(B)-contour. Ook is er een veiligheidscontour (veiligheidszone – bevi 1 (besluit externe veiligheid)) vastgesteld en vervolgens vastgelegd in het bestemmingsplan. Het totale groepsrisico (GR) van alle risicovolle activiteiten binnen de aanduiding 'veiligheidszone - bevi 1' mag niet boven de oriëntatiewaarde komen.

Vraag

-          Wat is de beschikbare ruimte nog in het Sloegebied met alle plannen die er nu zijn meegerekend?

Antwoord

North Sea Port gaat over de gronduitgifte in het Sloegebied. Wij hebben hierin geen positie. Wij zijn niet bekend met de hoeveelheid ruimte/braakliggende terreinen in het Sloegebied en de mogelijke gesprekken en/of opties die lopen tussen North Sea Port en belangstellende bedrijven voor deze braakliggende terreinen.

Vraag

-          In hoeverre kan dan straks de Borselse voorwaarden nog overeind gehouden worden die zegt dat alle bedrijvigheid rondom de grootschalige energietransitie binnen de grenzen van het Sloegebied plaats moet vinden?

Antwoord

De grens van het Sloegebied is vastgelegd in het Provinciaal beleid en in de bestemmingsplannen van de gemeenten Vlissingen en Borsele. De gronden daarbuiten hebben geen industriële-/bedrijfsbestemming. Daar waar de gemeenteraad van Borsele bevoegd gezag is voor het vastleggen/toekennen van functies aan gronden, bepaalt hij de grens van de bestemming bedrijvigheid.

Vraag

-          Bent u zich bewust van het risico dat het draagvlak voor alle ontwikkelingen en plannen voor de realisatie van de energietransitie (sterk) zal afnemen naarmate overheden en uitvoerders elementaire door de Borselse gemeenteraad en Borselse Voorwaarden Groep van inwoners gestelde voorwaarden in de wind slaan? Zoals het niet overschrijden van de grenzen van het Sloegebied en geen aanleg van bovengrondse hoogspanningslijnen?