01 maart 2022

Verkiezingsprogramma als podcast in het Zeeuws

HEINKENSZAND - Een verkiezingsprogramma als boekwerk alleen is lang niet meer de standaard. Een verkiezingsprogramma als podcast in het Zeeuws is daar een mooi voorbeeld van. Het CDA Borsele waagde zich hieraan. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de vergankelijkheid van dialecten, zoals het Zeeuws. Voor het CDA Borsele reden om zich in de campagne te identificeren met het Zeeuws dialect, of beter gezegd, het Zuid-Bevelands. In de podcast licht de partij de belangrijkste standpunten uit in zuiver Zeeuws. Deze worden overigens voorgedragen uit het verkiezingsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen: ‘Voe mekare!’. Van het Zeeuws bestaan vele varianten. Volgens lijsttrekker Marga van de Plasse maakte dat het opnemen van de podcast nog niet zo eenvoudig: ‘Op Kwadendamme wordt anders Zeeuws gesproken dan op ’s-Heerenhoek, om maar een voorbeeld te noemen’. Toch denkt van de Plasse dat iedereen zich hiermee kan identificeren. ‘We zijn trots op Zeeland en onze club staat tussen de mensen. Daar hoort dialect onherroepelijk bij, los van nuanceverschillen die het dialect kent’.