Agendapunt 5: Bevelandse Woon(zorg)visie

Voorzitter,

U weet dat onze fractie altijd, zoals ik het graag noem, positief kritisch is wanneer het gaat over wonen en zeker nu in combinatie met zorg.

Daarom willen wij de volgende drie punten benoemen die voor ons hele belangrijke onderwerpen zijn bij de uitwerking van het Borselse uitvoeringsprogramma

Anders bouwen

Anders bouwen is eerder een must dan iets innovatiefs, en hoelang is een Knarrehofje of Tiny house nog innovatief als we hier al zeker 5 jaar over spreken. In de Woonzorgvisie wordt er gesproken over doorstromen, we zetten in op doorstroming. In de ideale situatie heb je een verhuisketen van 4 a 5 verhuizingen. De praktijk is helaas anders. Te meer ook omdat we te maken hebben met nieuwe inwoners van buiten onze gemeente.

Er moet dan ook anders gebouwd worden. Er moet kleiner gebouwd worden, met de huidige bouwprijzen, kijk maar naar de Platepolder, dan is het begrijpelijk dat dit moet. De hofwoningen zijn aangepast, er zijn kleinere types toegevoegd en toen verkochten deze woningen vele malen sneller. Ook op Ovezande en ’s-Heerenhoek hebben we gezien dat na plan aanpassing de plannen beter liepen.

Onze fractie heeft al vaker gepleit voor klein beginnen en groter worden. Bouw woningen die mee kunnen groeien met de bewoners, begin dus klein, zowel in woonoppervlak als in prijs, maar biedt de ruimte om groter te worden. Te meer omdat we in de praktijk zien dat de doorstroming niet optimaal functioneert, daarom moeten we iets anders. Onze fractie zou een proef hiermee in de Platepolder of één van onze andere woningbouwlocaties wel zien zitten.

In de Woonzorgvisie wordt benoemd dat we conform het landelijk beleid onze oudere inwoners stimuleren om zo lang mogelijk thuis te wonen. Maar verhuizen naar een levensloopbestendige woning is niet voor iedereen weggelegd. Er ontbreekt aanbod van betaalbare levensloopbestendige woningen en in het middensegment. Ouderen blijven daardoor vaak in hun veel te grote woning, die waar nodig aangepast wordt door drempels weg te halen en een traplift te plaatsen. Daarmee is het probleem bouwkundig dan opgelost. Laten we alleen niet vergeten dat een deel van de kosten als maatwerkoplossing via de WMO weer terug bij de gemeente kan komen.

Of het daarmee ook maatschappelijk is opgelost, daar geeft de woonzorgvisie geen antwoord op. Zo lang mogelijk thuis wonen vraagt in veel gevallen om extra zorg aan huis, door professionals, mantelzorgers, vrijwilligers, de buren uit de Lief en Leedstraat etc. Aanvullend is er vanuit het welzijnswerk inzet nodig om eenzaamheid bij deze ouderen tegen te gaan. Door hoge kosten en personeelstekort lopen we tegen grenzen aan. Bij zwaar hulpbehoevende mensen ontstaan schrijnende situaties. De CDA fractie pleit er daarom voor om weer te kijken of het realiseren van woonzorgcomplexen mogelijk is.

Samenvattend vragen wij de wethouder twee toezeggingen te doen, voor starters, voor inwoners die niet kunnen doorstromen en voor ouderen:

• Is de wethouder bereid te onderzoeken of een, zoals wij dat noemen, doorgroeiwoning te realiseren valt als proef in één van onze nieuwbouwprojecten?
  • Is de wethouder bereid de mogelijkheden van nieuwe woonzorgcomplexen te onderzoeken?

Behoeftepeiling

In het voorstel lezen we met welke organisatie en belangengroepen er gesproken is. Uiteraard is dat heel goed. Maar wij missen de eindgebruiker, oftewel, onze inwoners. U zult begrijpen dat wij als raadsleden met name over wonen vaak aangesproken worden. Daarom willen wij u verzoeken om onze inwoners actief te betrekken bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma. Want we doen het uiteindelijke voor hun. Graag een toezegging hierop van de wethouder.

Amendement

In de woonzorgvisie wordt het o.a. gesproken over een onderzoek naar de mogelijkheden van de koopgarant en koopstart regeling. Goed te lezen. Maar eigenlijk hadden we hier in Borsele al meer over moeten weten, zo niet de mogelijkheid hebben. In juni 2023 heeft onze fractie een aangenomen amendement ingediend wat o.a. hiervoor pleit. Tot op heden hebben wij nog geen terugkoppeling gehad.

Dat baart ons zorgen. Naar onze mening is dit niet voortvarend oppakken. Dit gevoel wordt helaas versterkt doordat er in 2019 bij het vaststellen van de vorige Bevelandse woonvisie is gezegd dat er een Borselse Woonvisie zou komen. Later werd dit een uitvoeringsprogramma en uiteindelijk hebben wij pas 4 jaar later, namelijk vorig jaar juni de woningbouwprioritering vastgesteld.

Onze fractie wilt daarom benadrukken dat er echt gang in moet komen. De woningmarkt staat niet stil en wij zijn het naar onze inwoners verplicht om actie te ondernemen. Het uitvoeringsprogramma moet daarom praktisch en actie gericht zijn.

Inhoudelijke reactie op de Motie:

• Dit is volgens mij alweer de 3e keer dat de LPB de vastgestelde woningbouwprioritering wilt wijzigen. Goed besturen is ook een consistente lijn uit zetten en niet steeds willen veranderen. Die lijn is met de woningbouwprioritering ingezet waarbij ook nadrukkelijk gekeken wordt naar het bouwen op de kleine kernen. Kijk maar naar Oudelande, ’s-Heer Abtskerke, Lewedorp en Nisse. Allemaal kernen waar er druk aan nieuwe plannen gewerkt wordt. Ook Hoedekenskerke en Driewegen worden benoemd. Helaas kunnen we gewoon niet alles tegelijk, hoe graag we dit ook zouden willen. Richting de LPB wil ik dan ook vragen, waarom altijd negatief. Wij bekijken het graag positief. Want in de woningbouwprioritering staat ook nadrukkelijk benoemd dat initiatieven van particulieren zeer zeker wel in behandeling genomen worden.

Agendapunt 7- Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Borsele 2024 - Margriet Koeleman
Goed dat er kritisch is gekeken naar de 10 jaar oude contracten voor de maatwerkvoorzieningen voor maatschappelijke ondersteuning. Het CDA onderschrijft de inzet bij de nieuwe contractering: 1) de zorgaanbieders hogere kwaliteit doen leveren en 2) een betere grip te krijgen op de kosten voor de gemeente.

In de uitvoering betekent dat voor de zorgaanbieders: betere specificatie van de soort ondersteuning - zoals van de dagbesteding-, resultaat gericht werken in combinatie met het vastleggen van het aantal uren van de ondersteuning. Het hanteren van P x Q is overigens ook verplicht door de Centrale Raad van Beroep omdat de inwoner er recht op heeft om te weten op hoeveel uur ondersteuning hij of zij kan rekenen.

We hopen wel dat er binnen die uren nog tijd zal zijn voor het sociale contact tussen hulpverlener en client. Contact waar de client soms net zo veel behoefte aan heeft als aan b.v. een heel schoon huis. We vertrouwen erop dat de gemeente vinger aan de pols houdt om te zien hoe het hanteren van de nieuwe verordening in de praktijk uitpakt.

Met die opmerking is het CDA akkoord met de aanpassing van de verordening.

Agendapunt 8 - Advies aanwijzing Streekomroep De Bevelanden als lokale publieke media-instelling 2024-2029 - Fabian Schenk
Zoals eerder benoemd kijken wij als CDA Borsele altijd positief kritisch mee. Namens onze fractie heb ik het genoegen een positieve nood te mogen delen. Tijdens onze fractievergadering hadden wij het erover dat we posief zijn over de inzet van Streekomroep de Bevelanden. De laatste jaren zien wij dat zij een kwaliteitsslag gemaakt hebben. Het leek ons dan ook goed om dit tijdens de raadsbijeenkomst te delen en via deze weg Streekomroep de Bevelanden hierover de complimenten te geven.

Agendapunt 9 - de begrotingswijziging 2024 - Peter van`t Westeinde
Mooi dat een aantal zaken richting de toekomst geïndexeerd worden. Voor een deel natuurlijk al kosten die ook in 2023 al gestegen waren maar goed dat het nu zo doorwerkt. Jammer genoeg hebben we hiermee nog lang geen zekerheid wat er met de bijdragen vanuit de landelijke overheid gaat gebeuren vanaf 2026. Een ravijnjaar ligt nog steeds voor ons open en de formerende partijen schuiven het voor hen lastige onderwerp van de financiën geduldig voor zich uit. Dat het met de overheidsfinanciën lastig zal gaan worden zal ongetwijfeld ook iets gaan betekenen voor onze gemeentelijke financiën. Daarom is het ook goed hier nu vast rekening mee te houden en reeël te blijven in hoe lang onze financiële polstok is. Goed is het te zien dat er bijgeplust wordt op het rijksvaccinatieprogramma en op participatie. Voor dat laatste punt hebben we de afgelopen periode gezien dat dit goed besteed geld is.

Voor wat betreft het geld voor Kerngezond Borsele willen wij oproepen hierin een duidelijke opdracht mee te geven. Zichtbaar moet worden welk probleem opgelost wordt met de inzet van Kerngezond. Daarnaast kan 1 groter project misschien goed overkomen richting de buitenwereld maar gericht ondersteunen van bepaalde initiatieven in wijken en dorpen heeft een veel groter effect. Je kan je euro maar één keer uitgeven en dan kan je het wat het CDA-Borsele betreft maar beter goed doen.

Verder vragen wij ons af of de stijging van de bijstandsuitkering die wij over 2024 ontvangen ook betekend dat er meer bijstandsgerechtigden zijn of heeft dit te maken met de loonstijgingen zoals we die in Nederland kennen?

Kortom een mooie en begrijpelijke wijziging maar wel een die laat zien dat we de komende jaren, waarschijnlijk net zoals de landelijke overheid, scherp aan de wind moeten blijven zeilen. Iets wat we in Borsele meer dan gewend zijn.