Agendapunt 10 - Verordening gemeentelijke adviescommissie en dorpsbouwmeester - Niels Kampstra

De verordening die voorligt is een formaliteit, dit moet nu eenmaal voor inwerkingtreding van de Omgevingswet. Toch zijn er een aantal punten die onze fractie wil benoemen:

  • Er wordt gesproken over het meer sturen op doelen in plaats van regels. Wat ons betreft is dit het uitgangspunt voor de werkgroep beeldkwaliteit. Afgelopen vrijdag hebben we hier weer een goede stap in gezet. Zoals onze fractie eerder al aangegeven heeft zouden wij dit proces wel deze raadsperiode willen afronden en meenemen als uitgangspunt voor de adviescommissie.
  • In de verordening staat: Voert de commissie op verzoek van het college vooroverleg met planindieners over een in te dienen aanvraag. Wat het CDA betreft nemen we dit punt in de werkgroep beeldkwaliteit mee, want iedereen moet een vooroverleg voor een bouwplan aan kunnen vragen. Vervolgens gaat het er dan om, wat vragen we dan van de initiatiefnemer, hoe gedetailleerd moeten de stukken zijn om te beoordelen of kan er ook advies gegeven worden op een idee wat richtinggevend is voor een verdere uitwerking?
  • Verder wordt in de verordening gesproken over een adviestermijn van 4 weken. Wij begrijpen waarom deze termijn opgenomen is, maar willen benadrukken dat snelheid voor een initiatiefnemer wordt gewaardeerd. Het streven moet dan ook blijven om binnen enkele dagen na behandeling een advies uit te brengen en te communiceren naar de indiener.

Agendapunt 11 - Rapportage Sociaal Domein - Margriet Koeleman
Ook dit jaar is de rapportage Sociaal Domein weer een degelijk stuk werk met uitgebreide informatie. Daarnaast geeft de evaluatie van het Actieplan Sociaal Domein en het Koersplan een heldere analyse van de inzet en de bereikte resultaten. Dank aan de opstellers.

Zowel het Actieplan als het Koersplan waren ambitieuze plannen. Ze hadden als doel grip te krijgen op de steeds hoger oplopende kosten van de jeugdzorg en de maatschappelijke voorzieningen. En dat met behoud van kwaliteit en, liever nog, verbetering van kwaliteit. Uit de evaluatie blijkt dat de organisatie erin geslaagd is om de meeste van die plannen te verwezenlijken. We zien een grote inzet op preventie, op gebiedsgericht werken, op ontschot werken door samenwerking met onderwijs, de gezondheidszorg, en aandacht voor armoedebestrijding. Met als resultaat dat de taakstelling sociaal domein nu behaald is. En ook, en nog veel belangrijker, dat kwetsbare mensen en hun gezinnen goed ondersteund worden. Voor de jeugdzorg vinden we die aanpak terug in de net vastgestelde Zeeuwse Regiovisie voor de Jeugdzorg voor de komende jaren. Dat bevestigt dat we met de ingeslagen weg voor onze jeugdzorg op de goede weg zijn. De komende jaren blijft grote inzet nodig door de uitdagingen van de Hervormingsagenda Jeugd, met o.a. afbouw van residentiële zorg, en andere landelijke afspraken. 

Wat de WMO-voorzieningen betreft, ook daar zijn goede resultaten bereikt, voor zover dat binnen het vermogen van de gemeente lag. En daar zit meteen ook het belangrijkste knelpunt, want de inkomenstoets bleek uiteindelijk niet toegestaan. Zo blijft het veel moeilijker om grip op de kosten te houden. Tot er een wetswijziging komt blijft dat nog een uitdaging.

De inzet in onze gemeente wordt steeds meer en beter een samenspel tussen professionals en vrijwilligers. CDA wil hier  grote waardering uitspreken voor de manier waarop onze gemeente vrijwilligers ondersteunt want onze samenleving kan niet zonder vrijwilligers. Er is veel aandacht voor mantelzorgers. En vrijwilligers helpen mensen waar nodig de weg te vinden naar b.v. de energietoeslag en diverse potjes voor financiële steun.

Wat het CDA betreft gaan we door op de ingeslagen weg. Daarom is het goed om met het Actieplan en het Koersplan nog een jaar verder te gaan. En om ondertussen te werken aan de doorontwikkeling daarvan op basis van de huidige ervaringen, de doelstellingen van de Regiovisie Jeugd en de Hervormingsagenda Jeugd en nieuwe ontwikkelingen op WMO-gebied die vanaf 2025 zullen ingaan. We zien te zijner tijd de lokale plannen van de gemeente tegemoet.

Voorzitter, CDA is akkoord met het voorstel.

Agendapunt 13 - Partnerschap afspraken Beschermd Wonen en Opvang 2024 - Margriet Koeleman
Deze partnerschap afspraken zijn noodzakelijk ter overbrugging van de periode tussen de eerder gemaakte afspraken en het moment waarop de doordecentralisatie aan de gemeenten een feit wordt en de nieuwe governance voor het sociaal domein ingaat.

Op basis van de in januari 2022 vastgesteld Regiovisie was voor 2023 een tijdelijke samenwerkingsovereenkomst 2023 opgesteld (vastgesteld maart 2023). Die zou begin 2024 ingaan, ware het niet dat de Rijksoverheid de doordecentralisatie is uitgesteld.

Het CDA vindt deze nieuwe partnerschapsafspraken 2024 een verbetering ten opzichte van de oude samenwerkingsovereenkomst. Want :

1.           De afspraken zijn ook goed bruikbaar na de doordecentralisatie en de op handen zijnde nieuwe governance.
2.           Er wordt een regiobudget gevormd, waarin niet gebruikte middelen worden aangehouden als geoormerkte reserve voor beschermd wonen en opvang. Hiermee kunnen risico’s worden afgedekt, en nieuwe        ontwikkelingen worden verkend. Eerder waren er geen afspraken over opgebouwde reserves.
3.           Er worden afspraken gemaakt over de procedure in het geval een gemeente niet langer wil deelnemen in het partnerschap. Die afspraken waren er eerst ook niet.
4.           De gemeente Vlissingen blijft centrumgemeente, zodat alle Zeeuwse gemeenten gebruik blijven maken van de expertise en capaciteit van de centrumgemeente.
5.           Met deze afspraken blijft de continuïteit en kwaliteit van de zorg gehandhaafd. Voor cliënten verandert er in principe niets.

Voor zover het de historische reserve betreft, daar is nu een discussie over met enkele andere gemeenten. Het is goed om die discussie te splitsen van de afspraken. We moeten nu besluiten over de afspraken omdat we anders voor 1 januari geen afspraken hebben. Een juridisch proces gaat nog een poosje duren, het zal niet lukken om dat voor 1 januari naar ieders wens te regelen. Het juridische proces kan nog verder doorlopen en dan zien we later hoe het afloopt met de historische reserve.

Het CDA is akkoord met dit voorstel.

Bijdrage agendapunt 16 - Beleidsplan toerisme en recreatie 2024-2027 - Fabian Schenk
Over besluitpunt 1 kunnen we kort zijn hiermee gaan wij uiteraard akkoord. Inhoudelijk een goed beleidsstuk waarin teruggekeken wordt naar de afgelopen 4 jaar en de speerpunten zijn opgenomen voor 2024-2027. Goed te lezen dat de acties van het actieplan 2019-2023 nagenoeg allemaal zijn volbracht, complimenten daarvoor aan Landschapspark Borsele en het ambtelijk apparaat. We wensen hen succes met de uitvoering van de speerpunten de aankomende 4 jaar.

Dan besluitpunt 2. Hiervoor wordt gevraagd een krediet van €80.000 beschikbaar te stellen van het algemeen weerstandsvermogen. Als fractie vroegen wij ons af waarom de kosten vanaf 2025 niet gedekt worden vanuit de baten van de verblijfsbelasting. Het antwoord van de wethouder is dat de verwachte baten van de verblijfsbelasting vanaf 2025 al opgenomen is in de begroting voor 2024-2027 en er een risico bestaat dat er onnodige fluctuaties in de verblijfsbelasting ontstaan. Vraag aan de wethouder:

  • Klopt het dat voor 2024 ongeveer de helft van de revenuen van de verblijfsbelasting ten goede komen van recreatie en toerisme?
  • Mocht dit zo zijn is dan inzichtelijk waar de andere helft van de revenuen naar toe gaan?

Agendapunt 18 - Keuze uitvoeringsvariant randweg Hoedekenskerke - Fabian Schenk
Naast dat ons fractievergadering altijd serieus en constructief is komt het met regelmaat voor dat de vergadering leerzaam is. Zo leerde we deze keer wat meer over onze fauna en wel in de vorm van de rugstreeppad. Zo hebben we geleerd dat de rugstreeppad een kikker is uit de familie padden en dat ze wel 17 jaar oud kunnen worden. Daarnaast dat hij zich graag nestelt in geroerde grond en dat hij daarmee de uitvoering van de randweg van Hoedekenskerke kan laten vertragen. Toch sterkt dat zo een kleine pad het pad naar Hoedekenskerke kan stilleggen. Maar streep eronder en terug naar het voorstel. Dank aan de wethouder voor de beantwoording op onze vragen. Goed om te lezen dat de inwoners meegenomen zijn tijdens de jaarvergadering en dat de randweg aangemeld is voor de gebiedsinverstering netten op zee. Onze keuze gaat uit naar optie A en we kunnen akkoord gaan met het voorstel.

Agendapunt 22 - Verblijfsbelasting 2025 - Fabian Schenk
Als CDA Borsele zijn we verheugd dat de verblijfsbelastingen ter besluitvorming voor ons ligt. Toerisme brengt meer leven en voorzieningen in onze dorpen. Bevorderen van toerisme betekent ook dat er investeringen worden gedaan, zoals in het Landschapspark Borsele en in recreatiemogelijkheden. Net als andere Zeeuwse gemeenten dat al doen, kan Borsele de opbrengsten van de toeristenbelasting gebruiken om in de breedste zin investeringen te doen die aan de sector ten goede komen. En zo staat dat precies bij ons in het verkiezingsprogramma. We gaan akkoord met het voorstel.

Agendapunt 23 - Voorstel tot het vaststellen van de belastingverordeningen gemeente Borsele 2024; en het intrekken van de Verordening hondenbelasting 2023 - Peter van`t Westeinde
Normaal geeft het vaststellen van de belastingverordeningen voor ons geen aanleiding tot een inbreng. Maar als voor de tweede keer in één vergadering een belangrijk punt uit ons verkiezingsprogramma gehonoreerd wordt kan ik dat niet zomaar voorbij laten gaan. Dat de verordening hondenbelasting ingetrokken wordt per 2024 is natuurlijk heel goed nieuws. Zeker voor de hondenbezitters in onze gemeente. Wij gaan ervoor om de komende 2 jaar en 4 maanden nog meer mooie zaken voor onze inwoners mogelijk te maken. Wij gaan akkoord met dit voorstel.

Agenapunt 24 - Voorstel tot het vaststellen van de programmarapportage 2023; het instemmen met de bestemming van het saldo; het vaststellen van de negende begrotingswijziging 2023; en het vaststellen van het totaaloverzicht van alle begrotingswijzigingen 2023 - Peter van`t Westeinde
Voor ons ligt een mooie programmarapportage met een positief resultaat. Wij kunnen akkoord gaan met de voorgestelde bestemming van het saldo.

Wel hebben wij nog enkele opmerkingen en aanbevelingen.

Wat de verkeersveiligheid betreft zijn er 2 investeringen gedaan. Onze vraag is of we voldoende doen? Er heerst bij onze inwoners een gevoel van onveiligheid, in dit geval verkeersonveiligheid. Hoe kunnen hen meer bij dit onderwerp betrekken? Het zijn immers ook deze mensen die aan het verkeer in onze gemeente deelnemen.

Het Sociaal domein is al enige tijd niet meer onze grootste zorg. De taakstelling is er af en vanaf nu kunnen we vooruit kijken. Er is echter wel sprake van een fragiel evenwicht. Wat gaat er gebeuren met de eigen bijdrage in de WMO? En hoe gaat het nieuwe kabinet, wanneer het er komt, om met bijvoorbeeld de jeugdzorg.

Van het budget voor dorpsvernieuwing is in 2023 nog geen 10% gebruikt. Is dit omdat de mensen het niet weten of omdat de voorwaarden te stringent zijn? Wat het CDA betreft zetten we hier in 2024 steviger op in want er zijn nog voldoende panden in onze mooie gemeente die wel wat dorpsvernieuwing kunnen gebruiken.

Tot slot is er dit jaar 0 euro uitgegeven aan de Sloebossen. Dat is op zijn zachtst gezegd niet heel erg veel. En dat terwijl dit, zoals wij uit gesprekken met onze inwoners leren, toch een heel belangrijk onderwerp gevonden wordt. En omdat wij, zoals iedereen inmiddels wel weet, de komende jaren nog flink wat extra inkomsten gaan krijgen uit de compensatie van de aanlanding van Wind op zee moeten we de Sloebossen misschien eindelijk eens een keer verder aanpakken. Dat verdienen de bewoners van de Sloerand.

Wij kunnen akkoord gaan met dit voorstel.

Agendapunt 25a - reactie op de motie vreemd aan de orde van de dag - Margriet Koeleman
Het is natuurlijk zeer zorgelijk dat het RIVM heeft geconstateerd dat de vaccinatiegraad van kleine kinderen in onze gemeente onder de 70% ligt, ver onder het landelijk gemiddelde.

We weten dat kinderen al jong gevaarlijke infectieziekten kunnen oplopen. Die kinderen en ook andere niet gevaccineerden zijn dan afhankelijk van groepsimmuniteit die pas bereikt wordt als minimaal 95% gevaccineerd is. Dus het is wel duidelijk dat er verbetering nodig is. Tegelijkertijd weten we ook dat er in onze gemeente belangrijke factoren zijn waardoor de vaccinatiegraad niet hoger is. Door b.v. geloof of levensovertuiging. Factoren waar de gemeente geen invloed op kan uitoefenen. Barrières wegnemen die het inenten bemoeilijken, zoals de motie verzoekt, is daarom een heel moeilijke opgave. Ons inziens kan de gemeente hooguit faciliteren dat er meer mensen met kinderen gebruik maken van de mogelijkheid tot vaccinatie. En wie zijn wij dan om als gemeente andere gemeentes aan te moedigen barrières weg te nemen, zoals de motie ook vraagt ?  

Naast moeite met het verzoek van de motie hebben we ook moeite met de toon ervan. Er spreekt een groot wantrouwen uit. Dat wantrouwen delen wij niet. Op basis van onze ervaringen met het Sociaal Domein hebben wij er vertrouwen in dat de gemeente zich  binnen de mogelijkheden die daarvoor zijn samen met de GGD en andere Zeeuwse gemeenten zal inzetten voor verbetering van de vaccinatiegraad van kleine kinderen. Misschien kan de wethouder daar een toelichting bij geven?

Kortom, volgens het CDA is een zwaar instrument als een motie hier niet voor nodig.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.