Patrick Simpelaar

Kandidaat / vice-voorzitter

Om een schoon, veilig en gezond klimaat te blijven houden voor onze kinderen en toekomstige generaties, is de omslag van fossiele- naar duurzame energiebronnen hard nodig!

Mijn naam is Patrick Simpelaar, Zeeuw in hart en nieren, Partner van Maaike, vader van Sofie, Jens en Thijs. Op dit moment vicevoorzitter van CDA-Zeeland. Ruim 6 jaar ervaring als voorzitter van SSV’65, 8 jaar ervaring als CDA raadslid en op dit moment CDA steunfractie lid voor de gemeente Goes. Als steunfractielid zet ik mij in voor alle Sportverengingen van de gemeente Goes. Zie hierover meer op Facebook en LinkedIn #PatrickSimpelaar #permanentesportcampagne

Deze energie transitie biedt onze provincie vanwege onze havens en infrastructuur grote kansen op het gebied van economie en werkgelegenheid.

We zijn in Zeeland hard op weg om 1 van Europa’s grootste waterstof producenten te worden. We spelen als Zeeland daarmee een grote rol om Europa groener, schoner en klimaatvriendelijker te maken en daar mogen we als Zeeuwen onder elkaar best trots op zijn.

Om ervoor te zorgen dat iedereen in Zeeland fijn kan blijven wonen, werken en recreëren moet deze energie transitie:

• Passen bij ons prachtige Zeeuwse landschap. (Bijvoorbeeld, niet nog meer elektriciteitsmasten in het landschap)
  • Voor ons als Zeeuwse inwoners en voor onze (sport)verenigingen en buurt- en dorpshuizen betaalbaar zijn en blijven. Verder moet de overheid ons, onze verenigingen en buurt- en dorpshuizen helpen en ondersteunen, daar waar dat nodig is om dat te bereiken.
  • Veilig zijn, zodat iedereen ook écht met een gerust hart kan wonen, werken en recreëren.

Sinds een aantal jaren werk ik als hoofd van de afdeling Risicobeheersing bij de Veiligheidsregio Zeeland. Vanuit die hoedanigheid zet ik mij dagelijks in voor de fysieke veiligheid van onze provincie Zeeland en wil deze kennis en expertise graag na 15 maart inbrengen in de Provinciale Staten!

“Alleen ga je snel, maar samen kom je verder” een uitspraak die ik juist ook ten aanzien van “Veilige Energie Transitie” van toepassing vind.

Het CDA wil zo snel als mogelijk met het bedrijfsleven, gemeenten en veiligheidspartners samen kijken naar een Veilige Energie Transitie:

• Of het nu gaat om de steeds verdergaande elektrificering, zoals het groeiende aantal elektrische auto’s met de daarbij benodigde oplaadpunten, zonnepanelen op daken en zonnepanelen velden en de komst van EOS-stations ofwel de buurt- en huisbatterijen.
  • Maar ook de opkomst van waterstof- en kerncentrales en de benodigde transport van gevaarlijke stoffen die hiervoor nodig zijn, over de weg, -het spoor of over het water, door onze mooie provincie Zeeland, verdienen echt meer politieke aandacht.

Het CDA wil dus vooral vooraf voorkomen dat er ongelukken gebeuren met ons als inwoners en ervoor zorgen dat hulpdiensten, zoals de brandweer in de toekomst niet voor een onmogelijke opgave komen te staan.