26 juni 2021

Dorpsbezoek Den Bommel en Stad aan ’t Haringvliet

Het CDA Goeree-Overflakkee bezoekt met regelmaat de dorpskernen op het eiland. Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, was het weer mogelijk om met deze dorpentour door te gaan. Nadat de vorige keer Oude-Tonge en Nieuwe-Tonge bezocht werden, waren nu Den Bommel, Zuidzijde en Stad aan ’t Haringvliet aan de beurt. Op zaterdag 10 juli gaat het CDA naar Stellendam en Melissant.

Rondom Den Bommel zijn veel boerderijwinkeltjes te vinden, waar verse en lokale producten direct bij de boer te koop zijn. Om het belang hiervan te onderstrepen begonnen de CDA’ers de dag met verse melk bij boerderij Saurenhof bij Zuidzijde. Vervolgens werden de lokale CDA’ers gastvrij ontvangen in De Bommelstee in Den Bommel voor koffie, gebak en een goed gesprek met de dorpsraad van Den Bommel-Zuidzijde. Met ook een kijkje in het dorp en bij Bommel Beach.

In Stad aan ’t Haringvliet werden ze in het Innovathuis bijgepraat over innovatieve en duurzame oplossingen. Vervolgens was er een bezoek en lunch bij voetbalvereniging SNS en een rondleiding in het dorp door de actieve dorpsraad het Stadsoverleg.

Diverse onderwerpen kwamen ter sprake tijdens de vele gesprekken. Beide dorpen zijn klein en gemoedelijk, met veel gemeenschapszin. Maar de scholen, kerken, verenigingen en voorzieningen staan onder druk. Meer woningen en inwoners zijn nodig om toekomst te bieden. In Stad aan ’t Haringvliet worden de voordelen van nieuwbouw al gemerkt. Ook behoud van de identiteit, waarden en normen van het dorp, de voorgestelde locatie van de nieuwbouw voor de schoolgebouwen en het achterstallig onderhoud van bepaalde panden werden besproken.

Op pad met Jeugdbrandweer Den Bommel

Afgelopen vrijdagavond was het CDA opnieuw in Den Bommel, om een avondje mee te gaan met de jeugdbrandweer. Na een kennismaking in de kazerne, mochten de CDA’ers met de brandweerwagen mee naar een loods om te kijken bij de wekelijkse praktijkoefeningen. Een hele leerzame avond, waarbij het CDA onder de indruk was dat er zoveel jeugd zich hiervoor inzet. En ook waardering voor de vrijwilligers van de brandweer, die veel tijd en energie steken in het klaarstomen van deze jeugd voor het echte werk.

Woningbouw op oost- en westkant van het eiland

Voor het CDA is het belangrijk dat juist de kleinere kernen en de oost- en westkant van het eiland niet vergeten worden als het gaat om nieuwe woningen. Een item dat ook in het verkiezingsprogramma dat nu geschreven wordt nadrukkelijk meegenomen zal worden. Midden op het eiland blijven bouwen in plaats van dichter bij de ontsluitingen van ons eiland, zorgt ook dat er veel gemeenschapsgeld uitgegeven moet worden aan nieuwe verkeersontsluitingen.

Zo heeft een meerderheid in de gemeenteraad (Vitale Kernen, SGP en VVD) onlangs gekozen voor een 100.000 euro kostend onderzoek naar slechts alleen de haalbaarheid van een oostelijke randweg in Middelharnis met een investering tot wel 35 miljoen euro. Een keuze die samenhangt met verdere ontwikkeling van woningbouw op Goeree-Overflakkee, omdat dit als mogelijkheid biedt om verdere uitbreiding in de Westplaat te realiseren van nog circa 500 woningen. Woningen en investeringen die vervolgens niet gerealiseerd kunnen worden in de dorpen waar dit meer gewenst is voor de vitaliteit van de kernen.