01 januari 2013

Bijdrage nieuwsbrief - fractievoorzitter Daniël Huising

Van de fractievoorzitter

Net voor het zomerreces van de gemeenteraad wil ik u graag even bijpraten over de start van onze nieuwe fractie in deze raadsperiode.

Voordat de gemeenteraad goed en wel geïnstalleerd was hebben we afscheid moeten nemen van Johan de Vos. Hij was de partijleider van Vitale Kernen en al heel lang betrokken bij de gemeentelijke politiek. Alhoewel in de afgelopen vier jaar de samenwerking tussen VKGO en het CDA niet altijd makkelijk verliep zullen we Johan missen als een betrokken collega en een prettig mens in de omgang.

Het verlies van Johan betekende dat de coalitieonderhandelingen moeizaam op gang kwamen. Maar toen na een behoorlijk lange tijd de verkennende fase werd afgerond, kregen we iets beter de vaart in het proces en heb ik samen met Dirk en met Henk geprobeerd om zoveel mogelijk herkenbare punten uit ons verkiezingsprogramma in het coalitieakkoord te krijgen. Wij vinden zelf dat dit goed gelukt is. In de afgelopen raadbijeenkomst van 29 juni jl. werd het coalitieakkoord unaniem door de raad vastgesteld en kon Henk van Putten als wethouder worden geïnstalleerd.

Inhoudelijk gingen de coalitieonderhandelingen ook niet zonder slag of stoot. Natuurlijk was er het punt Ouddorp-Bad waardoor coalitiedeelname voor het CDA niet vanzelfsprekend was. Door de goede uitslag bij de verkiezingen was het echter ook niet gemakkelijk en ook niet logisch om een coalitie te vormen zonder het CDA. Samenwerking met VKGO, SGP en PVDA werd uiteindelijk mogelijk door af te spreken om een aantal punten waar geen overeenstemming voor werd gevonden uit het akkoord te houden. Partijen mogen dan zelf op zoek naar een meerderheid buiten coalitieverband. Naast Ouddorp-Bad geldt dit bijvoorbeeld ook voor de kanaalkruising bij Middelharnis en de invulling van het bedrijventerrein Oostflakkee.

Als CDA zijn we blij dat we op veel andere typische CDA verkiezingspunten wel overeenstemming hebben gevonden. Zo gaan we de periode met name betaalbaar bouwen voor jongeren en senioren., de wijken speelvriendelijker en groener maken en er komt een programma om de leefbaarheid voor jongeren te verbeteren.

We mogen na de prachtige verkiezingsuitslag de komende periode met zes fractieleden het raadswerk doen. Ellen van Rossum is net begonnen als vervanger van Henk en ook Tim en Edwin zijn  hard aan de slag om het raadswerk in de vingers te krijgen en thuis te raken in de portefeuilles waar ze de komende periode als woordvoerder voor zijn aangesteld.

We hopen de komende tijd als fractie naar elkaar toe te groeien, maar eerst zullen we ook gaan genieten van het zomerreces.

Bij deze wil ik iedereen namens de fractie een fijne vakantie toewensen.

Hartelijke groet,

Daniel Huising