14 oktober 2023

Blaas bunker nieuw leven in

Maar weinig mensen zijn zich ervan bewust maar vlakbij de Morspoortgarage, aan de kant van de Morsweg, staat een oude bunker uit de Tweede Wereldoorlog. Raadslid Tobias Sandoval Garcia (foto): "Compleet overwoekerd door klimop. Praktisch onherkenbaar als je over de Morsweg rijdt of fietst." De bunker is al jarenlang onderwerp van discussie maar er gebeurt tot op heden helemaal niks mee. En dat vindt het CDA jammer.

Tobias: "Het is best wel bijzonder dat op een vrij centrale plek in de stad nog zo'n bunker staat. Een stukje cultureel erfgoed over een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Waarom kunnen we daar dan niet iets moois van maken? De wijkvereniging Transvaal heeft bijvoorbeeld een paar interessante ideeën geopperd zoals een buurthuis. Of een museum over de Tweede Wereldoorlog? Interessant voor de toeristen die onze stad bezoeken. Laten we deze plek en haar historie niet vergeten!" Het gemeentebestuur moet, naar aanleiding van een voorstel van het CDA, begin volgend jaar met nieuwe toekomstplannen komen voor de bunker.