Afgelopen donderdag 3 december heeft de Raad ingestemd met een motie van PvdA & CDA om meer woningen voor ouderen te realiseren. Duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia: "Het CDA is ontzettend blij met dit resultaat." Dankzij de motie moet de gemeente concreet bouwprojecten gaan aanwijzen waar woningen voor ouderen kunnen worden gerealiseerd. Sandoval Garcia: "Tot dusver bleef het vooral bij onderzoeken en praten. Nu moet wethouder Damen echt aan de slag. Samen met de PvdA willen wij dat specifiek betaalbare woningen voor senioren met een middeninkomen worden gebouwd. Gelijkvloerse woningen van 500 000 euro zijn voor veel ouderen niet te betalen. Weer worden de middeninkomens de kind van de rekening." Voor het CDA vormen niet alleen de buitenlandse studenten en hippe expats een belangrijk onderdeel van de stad. "Onze Leidse ouderen moeten D66 en GroenLinks niet vergeten!"

Leidse hofjes nieuwe stijl

Momenteel ziet het CDA nog een behoorlijke groep ouderen in bijvoorbeeld de Merenwijk, de Stevenshof en de Mors die graag hun eengezinswoning willen verkopen. In praktijk lukt het niet omdat gelijkvloerse woningen niet betaalbaar of beschikbaar zijn. Met  deze motie willen CDA en PvdA dit probleem aanpakken en de doorstroming op de Leidse woningmarkt bevorderen. Sandoval Garcia: "Al jaren wordt er gepraat over de doorstroming maar er is nog geen enkele schop de grond ingegaan. Sinds 2017 zijn er welgeteld 25 specifieke zorgwoningen voor ouderen in Leiden gerealiseerd. Nog geen 1% van het totaal. Veel te weinig dus. Tijd voor Leidse hofjes nieuwe stijl!"