Het CDA zal tijdens de komende gemeenteraad met een voorstel komen om horeca in eeuwenoude en kwetsbare monumenten die ook inpandig een monumentale status hebben te voorkomen. Aanleiding is de mogelijke horeca in de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. “Horeca is belangrijk voor de stad en het CDA is dan ook zeker geen tegenstander van horeca in monumentale gebouwen” zo zegt CDA fractievoorzitter Joost Bleijie. “De Waag, maar ook Olivier in het voormalige Elisabeth Ziekenhuis aan de Hooigracht, of de horeca die gevestigd is in monumentale panden aan het Rapenburg zoals Barrera of in de Zijlpoort zoals restaurant De Poort van Leyden, zijn voorbeelden van hoe horeca heel goed in monumentale panden kan.” Toch ziet Bleijie liever dat eeuwenoude monumentale panden in de toekomst worden uitgesloten van horeca. “Het verschil tussen de Waag en de Lutherse Kerk is dat de Lutherse Kerk ook inpandig een sterke monumentale waarde heeft. Het orgel, het interieur, de panelen die aan de muur hangen, de kansel, het is allemaal monument. Dat maakt de Lutherse Kerk enorm kwetsbaar. Horeca past daar eigenlijk niet omdat de kerk niet bedoeld is voor horeca als gebruiker.” Het CDA zal met een voorstel komen om horeca in de Lutherse Kerk te voorkomen.

Aanleiding van het voorstel is de horecavisie die voorligt in de Leidse gemeenteraad. In de visie zet het college van D66, GroenLinks en de PvdA uiteen waar er in hun ogen meer horeca kan worden toevoegt. Het college ziet mogelijkheden in bijzondere en monumentale gebouwen. “Maar die kunnen dus heel kwetsbaar zijn, zeker de monumenten die ook van binnen een monumentale status hebben. We hebben aan de Pieterskerk in de jaren ‘80 en ‘90 kunnen zien wat een radicaal ander gebruik van de kerk voor roofbouw op de kerk heeft opgeleverd. Eroticabeursen en Hardrockfestivals gaan maar lastig samen met de monumentale status van het pand. Datzelfde geldt voor een hotel met daghoreca in panden als de Lutherse Kerk. Daarom willen wij voorstellen om juist de panden die zowel van buiten als van binnen monument zijn uit te sluiten voor horeca. Deze monumenten moeten we koesteren en ongeschonden doorgeven aan volgende generaties. Bovendien zijn er andere alternatieven, maar omdat de gemeente horeca als mogelijkheid boven de markt laat hangen willen ontwikkelaars niet van hun plannen voor horeca wijken.”

Bovenal liggen panden die in- en extern monument zijn vaak in horecavrije gebieden. Ook de bewoners gaan zich roeren. “Neem weer de Lutherse Kerk. Die zit aan de Hooglandse Kerkgracht. Dat is nu een straat waar veel Leidenaren met veel plezier wonen zonder horeca in de straat trouwens. De bewoners zien horeca tegenover hun huis helemaal niet zitten, en dat snap ik best. Bovendien zijn deze bewoners bijzonder begaan met de monumentale status van de straat en de kerk in het bijzonder. Als we echt willen luisteren naar deze bewoners, dan moeten we daar helemaal geen horeca willen vestigen” aldus Bleijie. Vandaar dat hij een voorstel zal indienen om horeca in dit soort monumentale panden in de toekomst te voorkomen.