‘Anders en beter’: dat is de titel van het verkiezingsprogramma waarmee het CDA Leiden de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 in gaat (klik hier voor het programma). Het CDA wil andere en betere keuzes maken zodat Leiden een stad is waar genoeg betaalbare woningen voor jong en oud beschikbaar zijn, het verenigingsleven bruist en de Leidse wijken schoon, groen, kindvriendelijk en veilig zijn.

Lijsttrekker Julius Terpstra: "Voor het CDA is Leiden een stad van ‘wij’ en niet ‘ik’. Een stad waar we omzien naar elkaar en vertrouwen hebben in verenigingen, ondernemers en iedereen die iets van de stad wil maken. Dat is de echte kracht van de samenleving. Leidenaren mogen een stadsbestuur verwachten dat dit ondersteunt, aanjaagt en een vangnet biedt voor wie niet mee kan doen. Sámen met de stad."

De afgelopen jaren hebben we gezien dat het anders en beter moet: te veel wijkverenigingen stopten met het overleg met de gemeente. Een referendum zaaide tweespalt maar bracht nog geen oplossing. En bewoners voelde zich onvoldoende gehoord bij grote bouwprojecten. Dat is zonde en onnodig. We staan als stad namelijk voor flinke uitdagingen. Zeker na de coronapandemie waardoor de stad, de inwoners en ondernemers zo zijn geraakt.

Het CDA Leiden wil inzetten op meer betaalbare woningen, waarbij Leidenaren voorrang krijgen bij nieuwbouwprojecten. Voor inwoners die vastlopen binnen de gemeentelijke procedures komt er een gemeentelijke ombudsman. Daarnaast wil het CDA wil fors investeren in betere sportaccommodaties en een sterk Leids verenigingsleven. En de leefbaarheid in de wijken moet fors omhoog door in te zetten op meer groene schoolpleinen, veilige wegen, kindvriendelijke straten en realistische verduurzaming van woningen.

Het CDA wil Leiden beter doorgeven aan de volgende generatie. In dit programma doen we voorstellen voor:

• een stad waar we écht samenwerken met de stad en regio

• een groene stad waar je goed kan wonen en werken

• een levendige en veilige stad met een sterk verenigingsleven

• een stad waar we zorgen voor elkaar

• stabiele financiën; geen onnodige schulden maken

Terpstra: "Het CDA Leiden maakt daarbij andere en betere keuzes. Andere keuzes als het gaat om goed wonen in een groene, economisch sterke en goed bereikbare stad met een bruisend verenigingsleven. Maar vooral betere keuzes als het gaat om echt durven luisteren en de wijze waarop we met elkaar omgaan in de stad; hoe we de stad op een verstandige en veilige manier doorgeven aan de volgende generatie."

Bekijk hier het hele programma -> Verkiezingsprogramma 2022 - 2026