Stel, je huurt als culturele instelling een pand van de gemeente. Door harde regen ontstaat opeens een stevige lekkage, waardoor het water het monumentale pand in stroomt.  Je probeert – op een doordeweekse dag - de gemeente als vastgoedeigenaar te bereiken. Maar wat je ook probeert, je krijgt niet de juiste mensen te pakken en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ondertussen blijft het water stromen en besluit je zelf maar een bedrijf in te huren.

Dit is één van de voorbeelden die bij het CDA Leiden is binnengekomen. Meerdere culturele instellingen hebben afgelopen weken aan het CDA Leiden laten weten dat de communicatie en participatie vanuit de gemeente soms te wensen overlaat. Uiteindelijk komt het wel weer goed, maar als de communicatie vanaf de start op orde is, is dat uiteindelijk voor iedereen beter.

Woordvoerder Cultuur Sebastiaan van der Veer van het CDA Leiden: “Communicatie is menselijk, er kan natuurlijk altijd iets fout gaan. Maar de laatste weken krijgt het CDA Leiden wel veel signalen van culturele instellingen dat de communicatie tussen culturele instellingen en de gemeente Leiden niet altijd goed loopt. Het CDA Leiden stelt daarom vragen aan het college om te kijken wat er aan de hand is en of er iets kan worden verbeterd kan worden. Culturele instellingen in Leiden verdienen namelijk een nette omgang vanuit de gemeente