Afgelopen dinsdag 1 september kwam de commissie Onderwijs & Samenleving bijeen om de Kaderbrief 2020 te bespreken. In deze brief zet het gemeentebestuur (D66, GroenLinks en PvdA) uiteen wat ze in de komende jaren willen doen.  Het CDA vindt dat de menselijke maat goed terugkomt in de plannen van het College maar er veel kritischer naar de uitgaves moet worden gekeken. Duo-raadslid Sandoval Garcia: "De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA doen net alsof de geldboom oneindig is in Leiden. Iedereen kan én moet geholpen worden. Een nobel streven maar totaal niet realistisch."

Sport

Het CDA is positief over de investeringen in de nieuwe Vijf Meihal (Topsporthal), het combibad de Vliet en de IJshal. De nieuwe sportaccomodaties zijn hard nodig en geeft onze stad de komende 30 tot 40 jaar weer lucht. Wel is het CDA van mening dat het College haar ambities wat betreft bouw moet bijstellen. Sandoval Garcia: "Allerlei dure duurzaamheidsnufjes en state of the art-voorzieningen zien er goed uit op Instagram maar zijn peperduur. Wat ons betreft moet het gebouw functioneel, degelijk en financieel betaalbaar zijn. Kortom: maak pas op de plaats College."

Verder benadrukte het CDA dat dit College niet de belangrijkste focus moet vergeten: de Leidse sportverenigingen. Het kan niet zo zijn dat DOCOS of Sporting Trigon in verouderde, te kleine voorzieningen moeten sporten omdat GroenLinks, D66 en PvdA  liever investeren in "nieuwe sporten" die weining bijdragen aan het Leidse verenigingsleven.

Het feit dat er goed gebruik gemaakt wordt van het Jeugdsportfonds vinden wij positief. Sandoval Garcia: "Dat Leidse kinderen uit de armste delen van onze stad hierdoor ook kunnen sporten, juichen wij alleen maar toe. Wel hopen wij dat de wethouder de administratieve kosten van 43 euro per goedgekeurde aanvraag kan verminderen."

Jeugd(zorg) & Onderwijs

Bij de Jeugdzorg zien wij grote problemen ontstaan. Tekorten lopen razendsnel op: vanaf 2021 is er een structureel tekort van ruim 2 miljoen euro. Wat ons betreft moet dit College snél en voortvarend aan de slag om het volgende gemeentebestuur niet met gigantische financiele uitdagingen op te zadelen. Wij denken graag mee in oplossingen. Zodoende alvast twee voorstellen aan het gemeentebestuur:

1) Verklein het aanbod van de Jeugdzorg. Wij vragen ons sterk af of er belastinggeld moet worden besteed aan trainingen zoals:  mindfulness voor kinderen en/of ouders, een cursus babymassage en Peutergekneuter; peuters en zindelijk worden. Zeker, het kunnen nuttige trainingen zijn maar of er overheidsgeld aan moeten worden besteed vinden wij geen gegeven.

2) Maak de lichte Jeugdzorg inkomensafhankelijk. Onder lichte Jeugdzorg worden allerlei trainingen, cursussen, bijeenkomsten en gespreksgroepen verstaan. In Leiden wordt ongeveer de helft van alle "lichte" Jeugdzorg verstrekt aan gezinnen met een bovengemiddeld inkomen. Wat het CDA betreft is het van belang om voor deze groepen een hogere eigen bijdrage te vragen. Zo houden de Jeugdzorg betaalbaar en komen kinderen met zware, meervoudige gedragsproblemen niet in het nauw. Iets wat nu vaak het geval is

Betreffende onderwijshuisvesting is het CDA geschrokken van het tekort van 55 miljoen euro. Duo-raadslid Sandoval Garcia: "op de vraag hoe dit gigantische tekort mogelijk is, gaf wethouder Dirkse (D66) geen eenduidig antwoord. De discussie is voor ons in ieder geval nog niet klaar want waar wil dit gemeentebestuur dat geld vandaan halen?". Tevens is het CDA kritisch op het besluit  van de wethouder om een internationale basisschool te bouwen. "Wat ons betreft is er geen noodzaak voor de school. In omliggende gemeenten zijn er zat mogelijkheden om tweetalig en/of internationaal onderwijs te krijgen. De miljoenen euro's die dit plan kosten, kunnen veel beter aan Leidse initiatieven worden besteed."

Maatschappelijke Ondersteuning (o.a. WMO, ouderenvoorzieningen)

Tijdens dit onderdeel riep het CDA wethouder Damen (PvdA) op om meer werk te maken van woningen voor senioren. Al jaren wordt er in de stad gesproken over woningen voor 70-plussers maar er staat nog steeds geen paal in de grond.  Sandoval Garcia: "Om doorstroming op de woningmarkt te verbeteren zijn die woningen hard nodig. Honderden Leidse ouderen willen graag verhuizen naar een kleinere woning om ruimte te bieden aan startende gezinnen. Nu is dat op geen enkele wijze mogelijk."

Daarnaast benoemde het CDA het probleem voor de Leidse hospices Xenia en Issoria. Wij hopen dat de collegepartijen onze zorgen delen en op 17 september instemmen met de oproep voor 50 000 euro steun. (zie ook eerdere artikelen op de site).

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]