Als je de schulden zit, gaat de situatie van kwaad tot erger. Het begint klein, maar de situatie ontspoort snel. Het CDA Leiden wil dat zodra iemand om hulp vraagt om de schulden op te gaan lossen, de schulden worden bevroren. Nog meer rentes, incasso’s en boetes lost de situatie op zo’n moment echt niet op. Duo-raadslid Sebastiaan van der Veer heeft in de gemeenteraad aandacht gevraagd voor deze pauzeknop.

Een pauzeknop kan mentale en financiële rust geven. Rust die nodig is om je problemen onder ogen te zien en ermee aan de slag te gaan. In Amsterdam wordt nu hiermee geëxperimenteerd en ook de gemeente Leiden zou dit moeten onderzoeken. Wethouder Damen heeft op vragen van CDA en ChristenUnie aangegeven later dit jaar met een onderzoek hiernaar te komen en de gemeenteraad hierover te informeren.

Het CDA heeft het punt ingebracht bij de behandeling van het nieuwe plan schuldhulpverlening. Een ambitieus plan waar het CDA de wethouder voor heeft gecomplimenteerd. Naast de pauzeknop heeft het CDA ook aandacht gevraagd voor de samenwerking met maatschappelijke organisaties. Er zijn in Leiden veel vrijwilligers actief in de schuldhulpverlening. Die vrijwilligers moet je als gemeente koesteren.