Het CDA is geschrokken van het voorstel om per 2030 alle Leidse bootjes te verbieden die op benzine of diesel varen. Ook het feit dat de Peurbakkentocht hiermee de nek wordt omgedraaid, is voor het CDA onacceptabel.

Fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer: "Natuurlijk zullen we moeten verduurzamen. We zouden het kunnen begrijpen dat voor nieuwe vergunningen de eis wordt dat je met een elektrische aandrijving werkt. Maar geef de bestaande bootjes een nette overgangstermijn en zorg sowieso voor een uitzondering voor varend erfgoed"

De meeste Leidse bootjes worden maar heel incidenteel gebruikt, terwijl de kosten van elektrische aandrijving zeker bij grotere sloepen zeer fors kunnen oplopen. Dat is niet proportioneel. Bovendien ontbreekt nog elke vorm van laadinfrastructuur langs het Leidse water en is het met het te volle stroomnet nog maar de vraag of dat gaat lukken. Zolang die basisvoorzieningen niet op orde zijn, kan van een verbod geen sprake zijn.