Het CDA heeft samen met de Partij van de Dieren en de SP aan het College van B&W om opheldering gevraagd over de situatie rondom De Bult. De situatie rondom de voormalige vuilstortplaats naast de Leidse wijken Roomburg en Meerburg is het CDA al een lange tijd een doorn in het oog. “Er speelt angst bij bewoners van de naastgelegen wijken over hoe het gesteld is met de voormalige vuilstort en wat er precies wordt gedaan om te voorkomen dat vervuild grondwater richting de wijken stroomt. De communicatie hierover met zowel de Raad als de wijken Roomburg en Meerburg is echter zwak” zo laat CDA Raadslid Josine Heijnen weten. “Er moet gewoon duidelijkheid komen”.

Park De Bult aan de zuidkant van Leiden ziet er op het eerste oog groen en gemoedelijk uit, maar schijn bedriegt. Onder het park ligt de voormalige vuilstortplaats De Bult. Bij de bouw van de naastgelegen wijk Roomburg eind 20e eeuw is er niet voor gekozen om de vuilstort af te graven en te saneren, maar om de situatie beheersbaar te houden. “Er zijn een hoop beheersmaatregelen genomen om calamiteiten met de vervuilde bodem en vervuild water te voorkomen. Dat was ook een eis van de Raad van State bij het verkrijgen van het bestemmingsplan voor de nieuwe woonwijk Roomburg” zegt Heijnen. Over die beheersmaatregelen bestaat echter grote twijfel. “Wat we precies monitoren en wat er precies gecommuniceerd wordt met de bewoners is onduidelijk. Bovendien worden er allerlei second opinions gehouden die alleen maar onduidelijkheid en bezorgdheid als gevolg hebben. Voor de duidelijkheid: het is geen voormalige vuilstort van huishoudelijk afval. Er zit daar wel meer in de grond”. Heijnen wil graag weten wat de inhoud is van de gehouden Second Opinion en welke conclusies er uit de Second Opinion kunnen worden getrokken. “Zijn de beheersmaatregelen nou voldoende en houden we ze nog zoals afgesproken met de buurt in stand of niet?” Bovendien wil Heijnen weten waarom de gemeenteraad niet geïnformeerd is over de Second Opinion en of er overwogen is om de grond volledig af te graven en te saneren.

Als laatste stelt Heijnen de vraag over de communicatie naar de wijk. “Communicatie is, laten we het voorzichtig formuleren, niet een van de sterkste kanten van dit college. Het gaat op heel veel vlakken en op heel veel thema’s fout. De Bult gaat echter over mogelijk vervuilde grond die grote gevolgen kan hebben voor de naastgelegen wijken en bewoners. Als er grondwater weglekt tot onder de huizen, dan zitten de bewoners met de gebakken peren. Die zijn bij de verkoop van een huis namelijk verantwoordelijk voor het aanbieden van schone grond onder het huis.”

Het college zal binnen 6 weken de vragen van het CDA, de PvdD en de SP beantwoorden.

Heeft u vragen over de voormalige vuilstortplaats De Bult of wilt u de CDA-fractie iets vragen of meegeven, dan kan dat via [email protected]