CDA Leiden vindt dat een groene leefomgeving én sport elkaar niet uitsluiten. Een extra hockeyveld binnen het wijksportpark Roomburg is voor de partij dan ook zeker bespreekbaar. Mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ten eerste wil het CDA dat de speeltuin niet wordt verplaatst. In het huidige voorstel worden de speeltoestellen richting de vijver verplaatst. "Een onzinnig idee want jonge kinderen vallen zo in de vijver. Ook kost een verplaatsing tonnen belastinggeld extra", aldus duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia. Een tweede voorwaarde is de vergroening van  het schoolplein van de Lorenztschool en de van Vollenhovenkade.  "Kosten noch moeite moeten hierbij worden gespaard." Tevens moet het hockeyveld op het huidig trapveldje (van kunstgras) komen. Sandoval Garcia: "Op die manier bespaar je flink op de kosten. De 6 miljoen euro die PvdA, GroenLinks en D66 nu willen uitgeven aan dit park, vinden wij onverantwoord in tijden van grote economische onzekerheid."

Theehuis

De bouw van een gemeenschappelijke multfunctioneele ruimte vormt ook  een onderdeel van het inrichtingsvoorstel. "Het is algemeen bekend dat linkse partijen graag theedrinken, maar 2 miljoen euro voor de bouw van een gemeenschappelijk theehuis is echt te gek voor woorden", vindt het duo-raadslid. Wat betreft het CDA wordt de bouw van dit "multifunctionele gemeenschapshuis" dan ook geschrapt uit het huidige voorstel. "Wij zien de meerwaarde van een buurthuis in de wijk maar er zijn voldoende andere geschikte , beschikbare, locaties in de wijk!", stelt Sandoval Garcia.

Motie minimale variant

Vorig jaar steunde een meerderheid van de gemeenteraad onze motie om bovenstaande voorstellen uit te werken. De motie had als naam: minimale variant. "Tot onze grote verbazing heeft wethouder Dirkse (D66) vrijwel niks van de (aangenomen) motie in het voorstel verwerkt. We zijn door dit linkse College met een kluitje het riet ingestuurd", aldus Sandoval Garcia. Het CDA betreurt deze gang van zaken maar legt zich er niet bij neer. Sandoval Garcia: "Wij blijven strijdbaar. Het CDA zal zich blijven inzetten voor een betaalbaar en fatsoenlijk wijksportpark."

Kosten van de plannen van het CDA

Wanneer de plannen van het CDA worden uitgevoerd, kost het plan voor het park geen 6 miljoen maar ongeveer 2,5 miljoen euro. Een besparing van 3,5 miljoen euro. "Schrap dat theehuis, plaats het hockeyveld op het huidig trapveldje, voorkom parkeerproblemen en vergroen het schoolplein stevig. Pas dan heb je een plan waar iedere inwoner wat aan heeft. Ook de Leidenaar die niet in de wijk woont!"

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]