09 april 2023

Dankzij CDA ouderenhofje in de Zwijger

De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van het CDA om een ouderenhofje te realiseren in de nieuwbouwplannen rondom Willem de Zwijger. Raadslid Tobias Sandoval Garcia is onzettend blij met het resultaat: "Het CDA ziet enorme kansen in dit gebied. Er worden ruim 1400 nieuwe woningen gebouwd waarvan ongeveer de helft sociale huur. Nieuwe woningen blijven hard nodig. Juist in dit gedeelte van de stad."

Ouderenhofje goed voor doorstroming op de woningmarkt

Het CDA zet zich al langer in voor de realisatie van ouderenhofjes bij nieuwbouw. Ouderenhofjes zijn gelijkvloerse woningen voor senioren met toegang tot gemeenschappelijke ruimten waar ze elkaar en bijvoorbeeld familie kunnen ontmoeten. Sandoval Garcia: "Vaak ligt de focus bij deze hofjes op koopappartementen. Hier doet zich een kans voor om ook van een groep sociale huurwoningen een ouderenhofje te maken. Dat lijkt ons heel goed nieuws!"

Gebiedsvisie de Zwijger

De nieuwbouwplannen rondom Willem de Zwijger maken deel uit van de gebiedsvisie. In de gebiedsvisie gaat het oostelijk gedeelte van de Willem de Zwijgerlaan onderhanden genomen worden (zie afbeelding). De huidige, verouderde en tochtige, sociale huurwoningen worden gesloopt (ca. 600). In plaats daarvan worden ca. 1400 nieuwe woningen gebouwd waarvan 50% bestemt voor de sociale huur. Daarnaast wordt:

1) Een deel van de Willem de Zwijgerlaan verder overkluisd;

2) De toegang voor fietsers en wandelaars flink verbeterd;

3) Een nieuw park aangelegd tussen de Kooi en Leiden Noord;

4) Flink geinvesteerd in de maatschappelijke voorzieningen zoals de huisarts, tandarts of buurtzorg;

4) Een deel van de woningen gebouwd voor particuliere woningmarkt (waarvan een deel middelduur huur en koop)

Sandoval Garcia: "Allemaal positieve ontwikkelingen voor dit gedeelte van Leiden. Er gaat daar echt een hoop veranderen. Wij zullen deze ontwikkelingen goed blijven volgen. Bijvoorbeeld ook de vraag hoe de verlengde Kooilaan wordt vormgegeven. Dat wordt nu verder uitgewerkt. De ontsluiting met het OV en de buslijnen is bijvoorbeeld een vraagstuk waar wat ons betreft het gemeentebestuur met goede voorstellen moet komen."

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van dit stuk? Stuur een bericht aan raadslid Tobias Sandoval Garcia via [email protected]