Tijdens de eerste digitale commissievergadering ooit gehouden in Leiden, werd de door het college gepresenteerde evenementennota besproken. Ofwel de vraag: waar en hoeveel evenementen gaan we in Leiden organiseren, welke geluidssterkte staan we toe, welke eisen hangen we aan het verlenen van een evenementenvergunning en hoe gaan we Leidens Ontzet zo goed en zo veilig mogelijk in de toekomst organiseren. “Een goede nota” zo zegt CDA fractievoorzitter Joost Bleijie die vindt dat er een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid is gevonden. “Het CDA heeft altijd geroepen dat we een bruisende en gezellige binnenstad willen hebben, maar dat we daarbij niet moeten vergeten dat er ook mensen in de binnenstad wonen. Je zal toch je huis hebben staan aan een van de door het college aangewezen evenemententerrein en moeten aanzien dat het aantal evenementen voor je deur verder toeneemt. Ik kan me voorstellen dat je daar niet al te vrolijk van wordt”. Daarom pleitte Bleijie er ook voor om kritisch te kijken naar het gebruik van parken voor evenementen. “Het Huigpark, het Ankerpark, het Energiepark, het Van der Werfpark en zelfs De Leidse Hout liggen in de directe omgeving van bewoond gebied. Het zijn niet de Vlietlanden die meer afgelegen liggen. Bovendien zijn parken in het verleden heel kwetsbaar gebleken. Na evenementen moesten ze voor flink wat geld weer gerenoveerd worden. Wat ons betreft mag het wel een onsje minder met evenementen in die parken.” Het CDA zal dan ook met een voorstel komen om het gebruik van parken in vergelijking met het huidige gebruik niet verder te laten stijgen.

Het CDA vroeg eveneens aandacht voor het drugsgebruik tijdens evenementen, met name harddrugs en lachgas. “Het gebruik van drugs lijkt de normaalste zaak van de wereld te zijn geworden tijdens evenementen en dat is iets waar het CDA nooit aan kan wennen. Waar we evenementorganisatoren allerlei duurzaamheidswensen meegeven doen we dat niet op het gebied van drugs. Dat willen wij graag anders zien”. Het CDA is dan ook blij met de toezegging van Burgemeester Lenferink om strenger op met name de verkoop van drugs tijdens evenementen te letten.

Ook de economische waarde van evenementen werd door Bleijie aangestipt tijdens deze bijzondere vergadering. “We gebruiken in Leiden vaak het argument dat evenementen goed zijn voor de stad en dan met name goed zijn voor de horeca en de middenstand. Nadeel is echter dat daar nooit een onderzoek naar gedaan is. Het enige dat we weten is dat deze economische waarde bij grote evenementen als The Passion of het Glazen Huis altijd beperkt is gebleven tot het directe gebied rondom een evenemententerrein. Ik zou dat wel eens onderzocht willen zien wat de waarde van evenementen is. Op basis van dit argument wordt de evenementenkalender in Leiden steeds langer.” Het CDA zal een voorstel tot een onderzoek indienen.

Heeft u vragen over de evenementennota of wil u de CDA-fractie iets meegeven? Mail dan naar [email protected]