De gemeente gaat een half miljoen euro investeren in Leidse sportclubs. Met het geld kunnen sportclubs hun kleedkamers of kantines opknappen. Duo-raadslid Tobias Sandoval Garcia: "Het CDA is ontzettend blij dat ons voorstel het heeft gehaald. Als je ziet hoe sommige kleedkamers er voorstaan dan kun je niet anders dan concluderen dat ze zo snel als mogelijk opgeknapt moeten worden. Daarnaast staan sportverenigingen steeds meer onder druk: er is een tekort aan vrijwilligers, corona sloeg in als een bom en het aantal leden laat al jaren een dalende trend zien. Ik maak mij daar zorgen over en ben dan ook blij dat nu een eerste stap wordt gezet in de richting van betere sportaccommodaties voor de sportclubs."

Verschillende sportverenigingen geven al geruime tijd aan toe te zijn aan een stevige opknapbeurt. Sandoval Garcia: “Neem bijvoorbeeld  de accommodaties van DoCos. Die voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. En zo zijn er wel meer die in de komende periode meer tijd en aandacht verdienen. Daarnaast komt er ook een grote verduurzaming -en vergroeningsopgave op sportverenigingen. Denk aan de plaatsing van zonnepanelen en duurzaam gebruik van water.  Het CDA hoopt met dit geld verenigingen een stukje de goede richting op te helpen!”

Afgelopen donderdag 11 november heeft de gemeenteraad ingestemd met een verzamelvoorstel. In dit voorstel stonden verschillende voorstellen van veel partijen. Een van de voorstellen van het CDA was de investering in Leidse kleedkamers en kantines.