De afgelopen week was in de commissie Leefbaarheid en bereikbaarheid tijd ingeruimd voor de insprekers rond het thema: “autoluwe binnenstad”. Hieruit bleek dat er grote sympathie is voor het thema “autoluwe binnenstad” maar dat een groot aantal mensen problemen hebben met de uitvoering zoals die nu door het college is voorgelegd. Het huidige college stuurt aan op een vrijwel autovrije binnenstad waardoor de binnenstad niet meer bereikbaar is voor mensen met een beperking of mensen die simpelweg niet goed ter been zijn.

Het CDA staat ook sympathiek tegenover een binnenstad met minder auto’s. Het CDA wil aan de bereikbaarheid van de binnenstad geen concessie doen. Alle burgers van Leiden dus ook de oudere en mensen met een beperking, moeten de binnenstad gewoon kunnen bereiken met de auto of het openbaarvervoer. Dit is voor het CDA ook nodig om de winkels en andere bedrijven in het centrum van Leiden in leven en gezond te houden.

Het CDA vind daarbij dat evnetuele vrijgekomen ruimte moet worden benut om het verblijf in de stad te veraangenamen, dus voor verfraaiing en vergroening. Het CDA vindt het onverantwoord om deze ruimte te gebruiken voor het bouwen van meer woningen. Dit heeft uitsluitend tot gevolg dat het drukker wordt in de stad maar niet aangenamer.

In de commissie LB blijkt ook dat de wensen van bewoners, blijkend uit de participatie, als het gaat om het (her-) inrichten van de stad niet leidend zijn voor dit college. In geval van het Houtkwartier verdwijnen er meer dan 70 parkeerplaatsen door de herinrichting. Het CDA vindt het niet acceptabel dat parkeerplaatsen voor bewoners worden weggehaald zonder dat deze gecompenseerd worden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.