20 januari 2024

Joop Walenkampaward 2024 uitgereikt!

Op de Nieuwjaarsborrel van het CDA is traditiegetrouw de Joop Walenkampaward uitgereikt. Dit jaar zijn maar liefst twee maatschappelijke organisaties in de prijzen gevallen: Stichting We zien Mekaar en Ouderencontact Profburgwijk. Raadslid Tobias Sandoval Garcia: “Stimuleren van ontmoeting en het bestrijden van eenzaamheid zijn belangrijke thema’s voor het CDA. Beide organisaties zetten zich voor beide thema’s in en bouwen daarmee aan een sterke Leidse samenleving. Dit type initiatieven zet het CDA graag in het zonnetje!”

Ouderencontact Profburgwijk zet zich al ruim 10 jaar in voor ouderen uit de wijk. Op verschillende manieren. Een belangrijk streven is het ontmoeten van elkaar. Dat gebeurt op diverse wijzen met onder meer een boekenclub, gastlessen bij Sporting Trigon en gezamenlijke sporten. Ook zet het ouderencontact zich in voor goede woningen en gemeenschappelijke woonvormen. Raadslid Sandoval Garcia: “Wij wensen iedere wijk zo’n betrokken ouderencontact toe!”

Stichting We zien Mekaar heeft als doel om mentale gezondheid onder jongeren bespreekbaar te maken en te verbeteren. Raadslid Sandoval Garcia: “Eenzaamheid en mentaal welzijn onder studenten en jongeren verdient absoluut de aandacht. Wij vinden het lovenswaardig dat een stichting bestaande uit betrokken studenten zich actief inzet voor dit doel. Oog houden voor elkaar, dat zien wij zeker terug bij deze stichting.”

De award draagt de naam van wijlen Joop Walenkamp (1949-1997) die jarenlang wethouder was namens de christendemocraten. De lokale prijs is bedoeld ’voor een persoon of organisatie die op een bijzondere manier de kracht van de Leidse samenleving heeft laten zien of op een bijzondere manier heeft bijdragen aan Leiden’

Foto's: @Emile van Aelst