In een gezamenlijke brief hebben de fractievoorzitters van de 9 politieke partijen die actief zijn in de Leidse gemeenteraad zich gericht tot de Leidenaars met een boodschap dat de Leidse politiek er ook nu in lastige tijden voor de Leidenaar wil zijn. “We voelen ons, net als heel veel Leidenaren, een beetje machteloos. Maar we willen daarentegen ook het signaal geven dat we de Leidenaren die in een benarde positie zitten omdat ze ziek zijn of bang, eenzaam of in de zorg werken, niet vergeten zijn. We denken aan al die Leidenaren en hopen ze snel in goede gezondheid en rustiger tijden weer te kunnen ontmoeten” zo zegt CDA Fractievoorzitter Joost Bleijie. Onderstaand is de brief weergegeven.

Toch ligt de volksvertegenwoordiging niet helemaal stil. “De besluitvorming in de gemeenteraad moet wel doorgaan, daar ontkomen we niet aan. Daarom starten we deze week weer met de fractievergadering en in afgeslankte vorm ook met de commissievergaderingen. Allemaal digitaal overigens, dus dat vraagt nog wel wat stuurmanskunst van ons allemaal.” Komende week geven Josine Heijnen (commissie Stedelijke Ontwikkeling) en Joost Bleijie (Commissie van de Rekeningen en Commissie Werk & Middelen) acte de présance in hun commissies. Uiteraard is er ook veelvuldig overleg over de actuele situatie rondom het Coronavirus. “Als fractievoorzitter word ik samen met de andere fractievoorzitters veelvuldig geïnformeerd over de actuele en medische situatie in de Leidse regio. Conclusie uit deze overleggen: het virus slaat de Leidse regio niet over en ook bij ons neemt de druk op de zorg toe. Over het naleven van de door het kabinet genomen maatregelen bestaat tevredenheid. We houden ons netjes aan de nieuwe regels. Thuiswerken, thuis naar school, extra aandacht kwetsbare ouderen het houden van anderhalve meter afstand, we doen het allemaal over het algemeen keurig. Dat is echt gaaf om te zien.”