Geacht College, beste wethouder,

Cultuur kan bewegen, je kan er door bewogen worden, het zet je aan tot denken, het laat je lachen of huilen en soms doet het je niets.

Cultuur brengt mensen bij elkaar die dezelfde interesse hebben, cultuur kan verbinden en kan helpen bij het bereiken van doelen in andere domeinen.

Het CDA is het eens met de stelling dat de kern van cultuur de artistiek waarde ervan is. Wij geloven ook zeker in het verbindende effect dat cultuur kan hebben. Het CDA gelooft echter niet dat cultuur moet bijdragen aan maatschappelijk doelen zoals zorg en welzijn.

Laat Cultuurmakers doen waar ze goed in zijn: goede programma’s maken! Het CDA wil dat het geld voor cultuur aan cultuur besteed wordt en niet naar het sociale domein wordt verplaatst.

Deze cultuurnota geeft de indruk dat het College de cultuur gaat afrekenen op doelen in het sociaal domein. Dit is eerder gedaan in de sport en dat is een aantal met name voetbalclubs niet goed bekomen. Het CDA gaat een voorstel tot tekstuele aanpassingen maken die duidelijk stelt dat cultuur een verbindend middel is wat ingezet kan worden maar niet kan worden afgerekend op de doelstellingen in het sociaal domein.

De wethouder gaf duidelijk aan dat zij met de aanname door de Raad zich inhoudelijk gaat bemoeien met de cultuurprogrammering. Het CDA vindt het een slecht idee dat de politiek gaat bepalen wat goede en slechte cultuur is en dat willen we uit deze cultuurnota zien te krijgen.

Vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande tekst? Stuur een mail naar ons duo-raadslid Stijn Hemel via