Het CDA is bezorgd over de ontwikkelingen rondom spouwmuurisolatie. Raadslid Tobias Sandoval Garcia stelde hierover dan ook actualiteitsvragen aan wethouder van Delft (GroenLinks). Tobias: "Door natuurregelgeving en een trage provincie Zuid-Holland lijkt het erop dat de Leidse huiseigenaren die hun spouwmuren willen isoleren voorlopig de sjaak zijn. Wil je straks je spouwmuur isoleren dan moet je eerst een vleermuizenonderzoek laten uitvoeren. En schrik niet: die kost zo duizenden euro's, duurt maanden en is vaak nog duurder dan het isoleren zelf."

Vereniging Eigen Huis kondigde afgelopen week per direct gestopt te zijn met spouwmuurisoleren. Maar niet getreurd: de gemeente kan helpen door een SMP te maken. Via zo'n SMP (soortenmanagementplan in ambtenarenjargon) kun je als woningeigenaar een vrijstelling (ontheffing) krijgen voor die onderzoeken omdat de gemeente, in samenwerking met de provincie, dit al heeft gedaan en maatregelen heeft getroffen om alternatieve oplossingen te vinden voor deze dieren. Maar laat nou net de provincie Zuid-Holland nog niks hebben. Tobias: "Terwijl dit in Utrecht dus wel al kan. Ik snap er niks meer van! Goed dat onze wethouder dit aankaart bij de provincie, laat ze maar snel actie ondernemen."

Vragen en/of opmerkingen? Stuur een mail naar Tobias Sandoval Garcia via 06 48863648.