Onlangs bleek uit berichtgeving in het Leids Dagblad (09-06-2020) dat de verbeteringen aan de Europaweg en de vervanging van de Lammebrug, volgens berichtgeving van de provincie Zuid-Holland, grote vertraging hebben opgelopen en dat er met grote budgetoverschrijdingen rekening gehouden moet worden. Beide projecten zij onderdeel van de Rijnlandroute en zorgen voor veel beter verkeersdoorstroming rondom Leiden en naar en vanaf Leiden.

Uit de berichtgeving blijkt dat de gemeente Leiden allerlei zaken mogelijk wil verplaatsen naar de omgeving van de Europaweg. Daardoor veranderen continue de omstandigheden en de voorwaarden van de projecten ter verbreding van de Europaweg en de Lammebrug. “Als ik iets geleerd heb in mijn werk is dat je nooit de afgesproken kaders en doelstellingen van een begonnen project moet veranderen want dan weet je zeker dat het project qua geld en tijd gigantisch uit de klauwen gaat lopen”: aldus Stijn Hemel.

Het CDA is erg bezorgd dat dit het zoveelste infrastructuur project wordt van dit college dat veel duurder dan begroot gaat worden. Dat zet niet alleen dit project op losse schroeven maar zal ook de financiële situatie van de gemeente verder verslechteren. “Dit college doet er alles aan om de hele gemeente vol te bouwen en vergeet vervolgens dat deze mensen ook de stad in en uit willen. Met wensdenken over geen autobezit meer en we gaan allemaal fietsen helpen we de bewoners van de stad echte niet verder.” Aldus duo raadslid Stijn Hemel. Het doorgaan van dit project is belangrijk voor de bereikbaarheid van Leiden en we zullen dit met argusogen volgen. Vandaar ook dat het CDA schriftelijke vragen heeft gesteld aan de gemeente.

Heeft u vragen of opmerkingen, mail dan de fractie van het CDA in de Leidse Gemeenteraad via [email protected]