04 april 2023

Heeft de gemeente met klanten te maken?

Volgens het CDA niet. Een klant is iemand die betaalt voor geleverde producten of verleende diensten. De klant kan naar een andere organisatie gaan als het product of de dienst niet bevalt. Zo werkt de markt. De overheid is geen markt en kent dus ook geen klanten. Het concept van klanten wekt verkeerde verwachtingen en helpt zowel onze medewerkers als onze inwoners en ondernemers niet. De burger denkt klant te zijn van de overheid en daarvoor te betalen. Als er dan niet geleverd wordt wat er besteld is wordt de burger boos. Tijdens de commissievergadering hebben we daarom voorgesteld om te stoppen met het woord klant en bijvoorbeeld ook de naam van het klantcontactcentrum te veranderen naar inwonercentrum of contactcentrum.

Dit onderwerp kwam ter sprake bij de dienstverleningsvisie. Hierbij hebben we aangegeven dat wat het CDA betreft de mens, het doel en de bedoeling aan de basis van de gemeentelijke dienstverlening staat en niet het beleid en de regelgeving. Wij vinden dat de overheid naast inwoners moet staat en niet (als procespartij) tegenover de inwoners. Voor de zwakken en minder zelfredzame burgers is het helemaal belangrijk dat er aandacht is.

De gemeente is er voor alle inwoners. Alleen niet iedereen weet de gemeente te vinden, waardoor wettelijke mogelijkheden voor hulp en ondersteuning gemist worden, inwoners zich niet betrokken voelen bij wijzigingen in de woonomgeving of ze onmogelijkheden ervaren bij het ontwikkelen van plannen. Helaas blijkt uit diverse signalen dat de dienstverlening beter kan. Te veel incidenten kan de relatie tussen de burger en de overheid onder druk zetten.

Wij denken dat het unieke kenmerk van een fijnschalige organisatie nog onvoldoende benut worden. Juist de schaalgrootte en kracht van Midden-Delfland biedt bij uitstek de mogelijkheid om een zogenoemde ‘menselijke maat’ te hanteren. Hieronder verstaan we dat burgers en ondernemers een passende reactie, hulpvaardige expertise en oprechte aandacht voor hun vragen krijgen.