11 maart 2024

Nieuwe coalitie aan het werk

“Met elkaar werken we door” is het thema van de nieuwe coalitie die wordt gevormd door de OGP, D66 en CDA. Bestaande afspraken blijven gehandhaafd en nieuwe ambities zijn in een addendum  toegevoegd in het belang van onze inwoners, onze ondernemers én het weidse landschap van Midden-Delfland.

Nieuwe afspraken gaan onder andere over het werken aan nieuwe woningbouwlocaties in de dorpskernen. Om ook na realisatie van de huidige plannen te blijven bouwen voor jongeren en senioren als belangrijkste doelgroep.

Ook zijn nadere afspraken gemaakt over de kwaliteit van leven in Midden-Delfland door meer aandacht te besteden aan het stiltegebied en schonere lucht. Maar ook door aandacht te blijven houden voor gezondheid van onze inwoners.

Met blijvende en tijdige ondersteuning door het Maatschappelijk team en het stimuleren van jongeren om te sporten. Iedereen die dat nodig heeft, kan rekenen op ondersteuning.

Daarnaast werken we  met onze inwoners en ondernemers aan de maatregelen die nodig zijn naar een klimaatneutraal Midden-Delfland in 2050.

De ruimtelijke kwaliteit van het landschap vraagt een actief beheer. Onze grondgebonden veehouderij werkt hier actief aan mee vanuit het programma Duurzaam Boer Blijven. Wij constateren dat de boeren een maatschappelijke functie vervullen en ondersteunen het uitgangspunt om het ‘stapelen’ van vergoedingen uit te breiden.

De kwaliteit van de diensten van de gemeente kan en moet hoger dan het landelijk gemiddelde. We verwachten van het college dat het met een aanpak komt om de dienstverlening te verbeteren.

Een geheel nieuw onderwerp is het realiseren van het AZC in Den Hoorn. We voeren het raadsbesluit uit over het realiseren van flexwoningen in Den Hoorn voor de opvang van vluchtelingen en voor huisvesting van eigen inwoners. Bij de realisatie van de vluchtelingenopvang worden onze inwoners en organisaties actief betrokken en regelmatig geïnformeerd.

Het college wordt door de OGP aangevuld met wethouder Bart de Leede, voormalig wethouder in Vlaardingen en Schiedam.