03 november 2023

Opvang vluchtelingen

Na een uitgebreid proces dat meer dan een jaar heeft geduurd heeft de raad op 25 oktober het voorstel over de opvang van vluchtelingen in Midden-Delfland aangenomen. Het voorstel komt erop neer dat er 96 flexwoningen komen aan de Harnaschdreef in Den Hoorn voor een periode van in principe 5 jaar. Daarbij zijn 66 woningen beschikbaar zijn voor 225 vluchtelingen en 30 flexwoningen voor lokale starters en spoedzoekers. De groep van 225 zal bestaan uit 25 AMV’s, 100 gezinsleden en 100 alleenstaanden, de minimaal 6 maanden in het traject zitten. De realisatie zal zo’n 18 maanden in beslag nemen.

Een van de belangrijkste discussie ging over de vraag om vluchtelingen op 1 plaats op te vangen of om ze te verspreiden over de 3 kernen. Indien er sprake is van één locatie wordt er vanuit het COA 24-uurs beveiliging geregeld en organiseren zij de voorzieningen waar deze doelgroep behoefte aan heeft zoals taalbegeleiding en artsen. Indien er sprake zou zijn van drie locaties moet de gemeente dit allemaal zelf organiseren én kan het niet goed effectief geregeld worden vanwege de spreiding. Dit is voor ons helder geworden in de stukken die meegestuurd zijn. Zie oa hier en hier

We begrijpen de zorgen onder de inwoners. De afgelopen maanden hebben wij onder andere meerdere malen met het Bewonerscollectief in wisselende samenstelling gesproken. Inwoners geven aan dat zij zich door dit voorstel overvallen voelen, bang zijn voor het gevoel van onveiligheid, zorgen hebben over het onderwijs en zorgvoorzieningen, zorgen over de leefbaarheid in de wijk en onbekend zijn met de cultuurverschillen. Naast de inwoners die hun zorgen hebben geuit zijn er ook inwoners die achter het voorliggende voorstel staan. Zij geven aan dat Midden-Delfland z’n verantwoordelijkheid moet nemen en we hen zo goed mogelijk moeten helpen.

Het communicatieplan dat voorlag bij dit onderwerp, was erop gericht om helder en transparant te zijn naar een ieder. De communicatieboodschap is lang niet altijd goed aangekomen en ontvangen. Dat draaien we helaas niet meer terug. Het CDA vindt het wel van zeer groot belang dat de communicatie de komende periode beter moet zijn. Neem alle betrokkenen mee in de uit te werken plannen.

Er zit aan dit onderwerp, de opvang van vluchtelingen die verdreven zijn van huis en haard voor ons een menselijke, een humane kant. Het CDA vindt dat we deze mensen niet in de kou kunnen laten staan. Los van het feit dat er aan onze grenzen kritischer gekeken moet worden naar de toelating, dat is een opgave voor de Haagse politiek en daar hebben wij geen of zeer weinig invloed op.