06 februari 2024

Verloop besprekingen coalitie en gemeentebestuur

Nadat eind vorig jaar de VVD uit de coalitie is gestapt en ook VVD wethouder Renzen is opgestapt, is er in de raad nu een minderheidscoalitie van D66 en CDA en is er een vacature voor een wethouder.  In overleg met de fractievoorzitters is voormalig burgemeester Bert Blase als verkenner aangesteld voor de informatiefase. Het CDA heeft aangegeven graag met de huidige 2 wethouders door te willen gaan om stabiliteit in het college te borgen voor de nog komende 2 jaar tot de volgende verkiezingen. Ook heeft het CDA de voorkeur uitgesproken voor een breed gedragen coalitie.

Na zorgvuldig werk van Bert Blase heeft hij gerapporteerd dat een breed gedragen coalitie bestaande uit de fracties van de Mijn Partij, OGP, D66, CU en het CDA de voorkeur heeft om te onderzoeken, waarbij het overgrote gedeelte van inwoners zich vertegenwoordigd kan voelen. Hij noemt als tweede optie een coalitie met D66, OGP en CDA.

Bert Blase was bereid om een formatie van de brede variant te onderzoeken. Na enkele besprekingen heeft de Mijn Partij echter medegedeeld zich uit de besprekingen terug te trekken. Rob Zwaard vertelt: “Het CDA had graag willen werken aan een brede coalitie. Inhoudelijk hadden we er wellicht uitgekomen, maar je moet wel het gevoel hebben dat je samen iets kunt bereiken. En dat gevoel was er uiteindelijk niet”. De fractievoorzitters bespreken de volgende stap, waarbij uitwerking van de door Bert Blase voorgestelde tweede variant, en wat het CDA betreft ook met CU, een voor de hand liggende keuze is. Het CDA spreekt haar dank uit aan Bert Blase voor het werk dat hij, maar ook alle fracties, in een korte periode heeft verzet.