Afval

Het CDA heeft zich de afgelopen vier jaar hard gemaakt voor verbetering van de inzameling van restafval en grondstoffen (middels Het Nieuwe Inzamelen, HNI), maar ook voor handhaving op onjuist aangeboden afval (bij de ondergrondse containers geplaats). Het CDA wil de komende collegeperiode af van scheiden aan de bron. Scheiden van afval door de afvalverwerker is gemakkelijker, beter voor het milieu en vermoedelijk ook voordeliger voor inwoners. Weldra dat uit business cases blijkt moeten we daarom overstappen op nascheiding en onze inwoners niet langer vermoeien met wat waar wel en niet in mag.

Armoede

Het voorkomen van armoede heeft de hoogste prioriteit en daarom moet er meer geld komen voor armoedebestrijding. Mensen kunnen op allerlei manieren in de financiële moeilijkheden komen of zelfs in de schulden raken. Dat kan door een verkeerde keuze gebeuren, maar ook gewoon door flinke pech of zelfs door overheidshandelen. Vooral mensen met een kleine beurs lopen het risico bij een tegenslag problematische schulden op te bouwen. Daarom blijven wij ook goede schuldhulpverlening steunen. Daarbij moet er meer aandacht uitgaan naar het voorkomen van schulden.

Energietransitie

Het CDA is bij de inbreng voor de energietransitie in november 2021 duidelijk geweest. Vele vormen van energie en warmte zijn nodig om klimaatneutraal te kunnen worden. Maar niet alle vormen zijn toepasbaar binnen onze gemeentegrenzen. Wij zijn voor zon op daken, voor aardwarmte en voor gebruik van restwarmte vanuit Rotterdam. Door de restwarmte uit de haven te gebruiken hoeft geen extra energie te worden opgewekt. Het CDA juicht deze slimme innovatie daarom van harte toe. Wij zijn tegen windturbines binnen de gemeentegrenzen. Met wieken van 20 meter worden de molens al snel 50 meter hoog. Daarbij is het rendement van deze molens dermate laag dat dit onvoldoende bijdraagt aan verduurzaming terwijl het wel overlast veroorzaakt voor de omgeving. We zijn voor wind op zee en kernenergie. Wij namen eerder het initiatief voor een motie met de opdracht aan het college om zich uit te spreken en in te spannen om kernenergie binnen de regio en landelijk positief op de agenda te zetten.

Glastuinbouw

De afgelopen jaren heeft de CDA-fractie veelvuldig met onze glastuinbouwers gesproken. Duidelijk is dat de glastuinbouw zeer innovatief is. Energiezuinigheid, duurzame teelt, biologische gewasbescherming en zelfs gebruik van energiezuinige ledverlichting zijn zomaar enkele voorbeelden. Zeker met de laatste techniek zal er een einde kunnen komen aan het gebruik van onzuinige (en dus warmteproducerende en daardoor lichtvervuiling veroorzakende) assimilatieverlichting, waarvan de overlast al steeds minder wordt. Het CDA wil wel dat de huidige regels goed worden nageleefd. Ook ondersteunen we het proces naar meer donkerte van harte en hebben we er vertrouwen in dat onze tuinders binnen de (milieu)regels optimaal ons voedsel en onze bloemen en planten blijven telen.

Het CDA moedigt biologische productie aan, maar ziet financieel stimuleren daarvan niet als taak van de gemeente. Deze vorm van staatssteun om ondernemers hier financieel in te stimuleren vindt het CDA niet te verantwoorden. Onze innovatieve glastuinbouw investeert zelf al jaren in het verbeteren en verduurzamen van hun bedrijfsvoering om betere en gezondere producten te leveren en in 2040 volledig CO2-neutraal te kunnen zijn. Dat is een prachtige ontwikkeling en ambitie.

Hondenbelasting

Het CDA vindt het acceptabel om van hondenbezitters een bijdrage te verlangen voor het gebruik (en soms zelfs exclusieve gebruik) van de openbare ruimte in de gemeente (hondenbos, hondenveldjes) en bijvoorbeeld het legen van de vele extra afvalbakken voor hondenpoep. De hondenbelasting hoeft wat ons betreft dus niet te worden afgeschaft, maar de hondenbelasting moet wel in verhouding zijn met de last.

Integratie

De integratie van statushouders moet snel en met succes plaatsvinden. Om deel uit te kunnen maken van de samenleving is elkaar kunnen verstaan en begrijpen van groot belang. De taal leren, de cultuur ontdekken, zijn hiervan belangrijke onderdelen. Op dit moment verloopt de integratie in de gemeente naar wens. Bij het CDA zijn op dit moment geen signalen bekend dat daarvoor meer geld nodig is. 

Lokale lasten

Het CDA gebruikt als uitgangspunt een zorgvuldige omgang met gemeenschapsgeld en het investeren in de toekomst zonder een (forse) lastenverzwaring voor de inwoners van onze gemeente of de volgende generatie. Dat geldt voor de OZB, maar ook voor milieu- en klimaatmaatregelen. Het CDA is het er van harte mee eens dat milieu- en klimaatregelen nodig zijn om deze aarde op een goede manier door te geven aan de volgende generaties. Daar moeten de nodige stappen voor gezet worden en de kosten niet worden vooruitgeschoven. Toch ligt het niet voor de hand dat de lokale lasten daarvoor moeten stijgen. Het probleem is te groot om dit op gemeentelijk niveau te gaan oplossen.

Lokale ombudsman

Het CDA is voorstander van een lokale ombudsman, waar inwoners met klachten over de gemeente terecht kunnen. Er is gebleken dat het voor de (lokale) overheid is het soms lastig om te zien waar het niet goed loopt. De afgelopen jaren hebben we in de landelijke politiek gezien dat mensen ongemerkt vreselijk tussen wal en schip kunnen vallen. Ook in onze gemeente zijn er geluiden van inwoners die zich niet gehoord of benadeeld voelen of al heel erg lang wachten op reactie van de gemeente. Voor een rijke gemeente als de onze is dat niet iets om trots op te zijn. Een gemeentelijke ombudsman is onafhankelijk en wordt voor een vaste periode benoemd door de gemeenteraad. Hij onderzoekt en beoordeelt klachten over gemeentelijke diensten, gemeenteambtenaren en bestuurders.

Een gekozen gemeenteraadslid heeft drie breed erkende rollen: volksvertegenwoordiger, controleur van het college en kadersteller voor gemeentelijk beleid. Daarnaast zien we in de praktijk dat als er problemen zijn met het beleid of als burgers problemen hebben met het bestuur, zij ook vaak een beroep doen op de gemeenteraadsleden. Hoewel het verleidelijk is om daarop in springen ontstaan hier wel problemen: de gemeenteraad is zelf onderdeel van het bestuur en dus medeplichtig aan het beleid. En indien een raadslid opkomt voor één burger lijkt dit sympathiek, maar kan ook de onafhankelijkheid daarmee in het geding komen. Daarom heeft het CDA eerder al gepleit en een motie ingediend om een gemeentelijke ombudsman in het leven te roepen. Dat levert twee voordelen op: ten eerste kan onafhankelijk gemeentelijk beleid worden getoetst en ten tweede kunnen burgers terecht met hun klachten tegen het beleid en/of bestuur bij een laagdrempelige, lokale en onafhankelijk loket. Zo kan in veel gevallen het bestuur en/of het beleid worden verbeterd, zonder dat er een rechter aan te pas hoeft te komen met hoge kosten als gevolg.

Natuurbeheer

Het CDA is absoluut tegen het zinloos doden van dieren. Tegelijkertijd sluiten we onze ogen niet voor plagen die overlast veroorzaken, zoals bijvoorbeeld ganzen die voor gevaarlijke (verkeers)situaties zorgen of/en de waterkwaliteit verstoren. Ook met de toenemende overlast van Amerikaanse rivierkreeften, die het natuurlijk evenwicht verstoren en de diversiteit van de populatie waterdieren en vissen verminderd, is het soms noodzakelijk om dieren te doden (zonder onnodig lijden). Dus wanneer er plagen zijn die overlast, gevaar of een verminderd leefmilieu voor andere flora en fauna opleveren zal op een effectieve manier moeten worden ingegrepen. Daarbij moeten op voorhand geen mogelijkheden uitsluiten.

Uit bovenstaande blijkt wel dat het CDA een groene gemeente van groot belang vindt. Daarom zijn we er geen voorstander van om bomen te kappen. Wel zijn we van mening dat een verbod op bomenkap overbodig is, omdat wij zien dat de huidige regels voldoende zijn om ons groene karakter te behouden.

Onderwijs

Het CDA is er voorstander van dat er in onze gemeente een mbo-vakschool komt, ook als de gemeente daar aan moet meebetalen. Zeker naar de toekomst toe hebben we veel technisch personeel nodig. Het zou mooi zijn als jongeren daarvoor in Pijnacker-Nootdorp een opleiding kunnen volgen.

Referenda

Het CDA is tegen een correctief referendum. Democratie is belangrijk, maar moet wel evenwichtig in de praktijk worden gebracht. Alle belangen inhoudelijk tegen elkaar afwegen. Uit ervaringen met referenda is gebleken dat er grote risico’s aan kleven: de vraagstelling kan suggestief zijn, er is het risico dat de grootste schreeuwer zijn gelijk haalt en menig onderwerp is doodgewoon te complex om te reduceren tot een ja- of nee-antwoord. En een belangrijk kenmerk van onze democratie is dat niet altijd de meerderheid haar zin doordrijft, maar dat er ook juist ruimte is voor een gerespecteerd minderheidsstandpunt. Bij een referendum dreigt dat verloren te gaan. Het CDA is er wel voorstander van dat inwoners van tevoren worden betrokken bij de besluiten van de gemeenteraad.

Sport

Sport neemt in onze samenleving een belangrijk plek in. Sportverenigingen zijn als ware minisamenlevingen. Sport kan mensen uit hun dagelijkse beslommeringen halen, hen met elkaar kan verbinden en geeft aan velen een waardevolle levensinvulling. De laatste jaren is de gemeente meer en meer van verenigingen gaan verlangen. Het verenigingsleven gaat daardoor steeds meer op het onderwijs lijken: ieder maatschappelijk probleem moet erdoor worden opgelost. Samen met de invoering van het profijtbeginsel is het er voor verenigingen bepaald niet makkelijker op geworden. Het CDA wil sportverenigingen ondersteunen en versterken ten dienste van een bloeiend verenigingsleven. Dat doet het CDA door verenigingen te ontlasten ten aanzien van alles wat de accommodatie betreft. Deze ambities maken dat het CDA wil breken met de gedachte dat inwoners moeten bijdragen in de kosten naar rato van het profijt dat zij van die voorzieningen hebben. Wij zijn er van overtuigd dat sport een cruciale pijler is in de leerschool van het leven: daar profiteert iedereen van en mag dus ook financieel beter ondersteund worden.

Om te zorgen dat sport en cultuur voor iedereen bereikbaar zijn, moeten inwoners met een laag inkomen gratis van de sport- en cultuurvoorzieningen gebruik kunnen maken. Dat geldt ook voor lage middeninkomens.

Statushouders

De opvang van asielzoekers in Nederland is een taak van de landelijke overheid. Indien er een beroep gedaan wordt op de gemeente zal deze hierop actie ondernemen en de opvang op een juiste manier regelen. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid waar zij die heeft. Het op voorhand realiseren van meer opvangplekken voor asielzoekers in Pijnacker-Nootdorp acht het CDA niet effectief.

Veiligheid

Ondanks dat het aantal BOA’s in onze gemeente de afgelopen jaren is verdubbeld van 3 naar 6, is de handhavingscapaciteit onvoldoende gebleken. De BOA’s zijn vooral ingezet voor handhaving van de coronagerelateerde maatregelen. Voor de door de raad vastgestelde prioriteiten was er de afgelopen jaren onvoldoende capaciteit. Daarom is het CDA voor meer capaciteit voor handhaving, zeker als blijkt dat dit het veiligheidsgevoel vergroot.

Het CDA beschouwt veiligheid als absolute een kerntaak van de gemeente. Toezicht en handhaving maken daar onderdeel van uit. Daarvoor moeten alle beschikbare instrumenten worden ingezet, waar nodig dus ook cameratoezicht. Wel moeten nut en noodzaak op locatieniveau kunnen worden aangetoond.

Het CDA Pijnacker-Nootdorp vindt dat de landelijke politiek moet besluiten over een vuurwerkverbod voor consumenten. We zijn van mening dat een eventueel vuurwerkverbod alleen landelijk zou werken. Zwaar en illegaal vuurwerk moet hard worden aangepakt.

Verkeer en vervoer

De laatste jaren zijn er met instemming van het CDA heel veel goede fietspaden en -routes gerealiseerd. Wat het CDA betreft moet dat in een goede mix met wegen voor het autoverkeer. Om de verkeersdoorstroming in de gemeente te verbeteren mogen er meer autowegen worden aangelegd. Dit zorgt voor een nog betere in- en uitstroom van verkeer. Het CDA vindt dat daar nog enkele wegen voor nodig zijn. Dit zorgt er ook voor dat er minder verkeer door de wijken hoeft te rijden. Daarnaast geeft een betere doorstroming minder vervuiling en is dus beter voor het milieu.

In de maand januari 2022 wordt het fietsplan “Gelukkig op de fiets” behandeld. De inzet van de CDA-fractie is dat er met name oog moet zijn voor veilige bereikbaarheid. Om dat te bereiken moet er aandacht zijn voor goede fietspaden en duidelijke routes. Dat bleek al eerder bij onze inbreng bij de “Metropolitane Fietspaden” vorig jaar. Fietspaden van voldoende breedte en zorgen voor een goede ontvlechting van de overige verkeersdeelnemers. Dus liever geen voetgangers op een fietspad en het liefst vrij liggende fietspaden naast autowegen. Maar het CDA is wel van mening dat Pijnacker-Nootdorp, naast fiets en ov, ook ruimte moet zijn en blijven voor de auto. Voor de vele forensen, vaak gezinnen met kinderen, is een goede ontsluiting met de auto belangrijk.

Een punt van zorg blijft wel de situatie op rotondes. Gelukkig gaat het fietsplan in op diverse situaties waar risico’s zijn. Het CDA is blij dat het college die rotondes en kruisingen wil aanpakken. Maar wel op een manier dat de doorstroming van en naar de wijken soepel blijft verlopen. Doorrijden is beter voor het milieu dan stilstaan met een draaiende motor!

Wonen

Het CDA vindt dat we zo creatief mogelijk moeten zijn voor wat betreft woningbouw. Daarom moeten verouderde glastuinbouwlocaties plaatsmaken voor woningen. Voor deze gebieden moet worden onderzocht of een herstructureringsfonds kan helpen om gefaseerd delen op te kopen en later opnieuw in te richten. Daarbij is het van groot belang dat tuinders zekerheid kunnen krijgen welke gebieden voor op de lange(re) termijn bestemd blijven als glastuinbouwgebied, zodat zij toekomstgericht kunnen (blijven) ondernemen.

In nieuwe wijken is het belangrijk een deel van de nieuwbouwwoningen te bouwen in de categorie sociale huurwoningen. Het woonprobleem wordt alleen opgelost als er evenwicht is van sociale huurwoningen en (betaalbare) koopwoningen. Per project bekijken we wat een goede mix is, waarbij het CDA inzet op de betaalbaarheid van zowel koop- als huurwoningen. Daarbij zijn ook sociale huurwoningen hard nodig, maar ons vooraf vastleggen op een percentage is volgens het CDA een slechte oplossing: het kan de ontwikkeling zelfs in de weg zitten. Dat geldt ook voor autoparkeerplaatsen. Het CDA ziet dat de geldende norm voor het aantal parkeerplekken in de praktijk voldoet. Meer ruimte voor parkeren bij nieuwbouw kan ook ten koste gaan van het aantal woningen. Het CDA hoort van starters en senioren dat zij liever wonen zonder auto dan wonen in een auto, omdat er geen woningen zijn.

Het CDA wil dat de gemeente gaat investeren in tijdelijke woningen. We hebben ons ten doel gesteld dat er in 2022 nog een plan komt om minimaal 100 tijdelijke (flex-)woningen te realiseren. De gemeente moet bereid zijn daaraan bij te dragen als het de markt niet lukt om dit te doen.

Ook is het CDA van mening dat de gemeente voor huisvesting voor statushouders dient te zorgen die zij moet huisvesten op laste van de Rijksoverheid. Het CDA vindt niet dat statushouders voorrang moeten krijgen op een sociale huurwoning.

24-uurs economie

Het CDA is er geen voorstander van dat winkeliers zelf gaan bepalen wanneer ze open zijn. Het CDA heeft oog voor de kleine winkelier. Die willen we behouden en steunen. Er zijn nog voldoende inwoners die (een zekere mate van) zondagsrust zeer waarderen. Sowieso zijn er steeds meer geluiden dat 24/7 consumeren niet nodig is, laat staan in een dorpse gemeente. Daarom kiest het CDA voor het behoud van een rustdag per week en rustdagen op de erkende feestdagen. Dit geeft mensen de tijd en rust voor familie en vrienden, sport en natuur. Bovendien voorzien de omliggende grote steden in voldoende mogelijkheid om op deze dagen alsnog hun inkopen te kunnen doen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.