11 september 2023

bericht uit de raad

CDA in de raad van 31 augustus

De zomerweken zijn weer voorbij en de vergadercyclus werd afgetrapt met een gecombineerde commissievergadering korte raadsvergadering op 31 augustus. We geven een korte weergave van wat er is besproken, maar ook ons standpunt erbij. Maar als eerste een ander onderwerp.

Mariska Louwerens heeft aangegeven het commissielidmaatschap niet meer te kunnen combineren met werk/privé en heeft haar functie als commissielid neergelegd. Dat vinden we als fractie natuurlijk enorm jammer. We zullen haar missen in de fractie en bedanken haar voor haar inzet.

Tracékeuze Oostelijke Randweg in Hellevoetsluis
Tijdens de commissievergadering was hier al veel over gediscussieerd en de reuring van met name de inwoners van de Ravensehoek was aanzienlijk. De gemeenteraad haalde het agendapunt over de tracékeuze Oostelijke Randweg daarom van de agenda af. Na behandeling in de commissie bleek namelijk dat er nog veel vragen open staan die op dit moment nog niet beantwoord kunnen worden. Ook als CDA waren we kritisch op het proces en het gebrek aan participatie. Daar is echter meer tijd voor nodig. Dat een aantal insprekers zich gemeld had, liet ons zien dat goede participatie op dit moment zeer belangrijk is. Het onderwerp zal op een later moment alsnog in de gemeenteraad worden besproken.

Aanpassen fietsoversteek rotonde Amnesty Internationallaan-Rijksstraatweg
Dat er iets gedaan moet worden aan de rotonde Amnesty Internationallaan is wel duidelijk. De vraag is wat precies. Het is niet voor niets dat dit onderwerp al een lange tijd rondzweeft: een grote ingreep die echt veiliger is, kost namelijk heel veel geld. Het voorstel dat er nu ligt, kost minder geld, maar werkt maar tijdelijk. Het onderwerp werd in de commissie besproken waar nog zoveel vragen waren, dat het college een onderzoeksrapport deelde. Ook die leverde weer heel veel vragen op die niet konden worden beantwoord voor de raadsvergadering. Daarom besloot de raad dit punt van de agenda te halen en wordt dit behandeld in de commissie Ruimte op 14 september 2023.

Insprekers over tijdelijke containermodules voor expats aan de Willemansweg in Oostvoorne
Drie insprekers deelden tijdens de raadsvergadering hun zorgen over de tijdelijke plaatsing van containermodules aan Willemansweg in Oostvoorne. Deze containermodules zijn bedoeld voor de tijdelijke huisvesting van expats die werken aan de bouw van een fabriek op de Maasvlakte. We hebben als CDA in dit stadium veel vragen over de procedure, het toekomstperspectief en de voorwaarden van het plaatsen van de containers. Het onderwerp staat op de agenda voor de commissie Ruimte op 14 september 2023: dan praten we voor het eerst over dit onderwerp.

Jaarverslagen 2022 voormalige gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne
Wilbert Borgonjen deed namens de auditcommissie verslag van de bespreking van de stukken. Het college gaat aan de slag met de inkoop procedures. Dit is namelijk de reden waarom er een aangepaste conclusie is toegevoegd door de accountant. Als CDA stemden we in met de jaarverslagen en stelde de jaarrekeningen 2022 van de voormalige gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne.

Zienswijze op de begroting 2024 en de jaarrekening 2022 van de DCMR
Bij een aantal stukken was het moment om een zienswijze in te dienen al voorbij. Zo ook bij de financiële stukken van de DCMR. Het college heeft toegezegd in de beantwoording van de technische vragen hierop te letten. De raad stemde in met de jaarrekening 2022 en de conceptbegroting 2024 van de DCMR Milieudienst Rijnmond.

Syntrophos
Er was bij dit onderwerp nog wat verwarring over de cijfers in het raadsvoorstel waarover we een vraag hebben gesteld. Die cijfers kwamen niet overeen met de cijfers in de begroting. Dat bleek een foutje te zijn in het raadsvoorstel en werd nog gecorrigeerd. De raad heeft kennisgenomen van de jaarstukken 2022 (jaarverslag en jaarrekening) en van de Ontwerpbegroting 2024 met de 1e Tussenrapportage 2023. Syntrophos is de organisatie die de automatisering verzorgt voor de gemeente.