03 november 2022

cda ondertekent mee

Hieronder vindt u de inhoud van het akkoord.

INCLUSIEF BELEID.
De gemeente voert een inclusief beleid met aandacht voor LHBTIpersonen. In het collegeprogramma wordt een passage opgenomen over LHBTI-emancipatie, concrete voornemens worden jaarlijks neergelegd in een beleidsnotitie of actieprogramma en er is budget beschikbaar. Er is een verantwoordelijk wethouder met de diversiteitsbeleid portefeuille waar het LHBTI-beleid onderdeel van uitmaakt. De gemeente betrekt LHBTI personen en belangenorganisaties bij de beleidsvorming en de tussentijdse evaluatie van het beleid. De gemeente stimuleert activiteiten en ondersteunt LHBTI-organisaties en de situatie van de groep wordt meegenomen in gemeentelijke monitors.

VEILIGHEID.
De gemeente zet zich actief in voor de veiligheid van LHBTI. Zij bevordert dat de politie hiertoe een aanspreekpunt is en vergroot de expertise voor de aanpak van LHBTI discriminatie. De gemeente stuurt op aangiftebereidheid, houdt toezicht op de veiligheid van LHBTI en legt verantwoording af over geweld en discriminatie tegen LHBTI. De gemeente zet zich in voor een omgeving waarin potentieel kwetsbare groepen in de regenbooggemeenschap zich veilig en prettig voelen; denk daarbij aan religieuze personen, asielzoekers, ouderen, mensen met een (lichte) beperking, en transgenders. De gemeente bevordert dat (ouderen)zorginstellingen LHBTI-vriendelijke en gendersensitieve zorg bieden, bijvoorbeeld met een Roze Loper keurmerk. Ook bevordert de gemeente dat risicogroepen, zoals homo mannen en trans personen, zich voor hun veiligheid snel en kosteloos kunnen laten testen op soa’s.

JONGEREN EN ONDERWIJS.
Onderwijs speelt naast de opvoeding een cruciale rol in de acceptatie van LHBTI. Daarom spreekt de wethouder basis- en middelbare scholen aan op hun wettelijke plicht om in hun lesprogramma aandacht te besteden aan seksualiteit, diversiteit en met name seksuele diversiteit om hiermee LHBTI acceptatie te bevorderen. De partijen zullen zich inzetten om de voorlichting op scholen verder uit te breiden in samenwerking met een onafhankelijke instelling, zoals het COC of de GGD. De gemeente zet zich in voor een omgeving waar LHBTI-jongeren zich veilig en prettig voelen. Activiteiten voor LHBTI-jongeren worden waar mogelijk (financieel) ondersteund. De gemeente bevordert dat jeugdzorgmedewerkers, de jeugdGGZ en jeugd- en jongerenwerkers voldoende expertise over deze groep hebben.

SPORT.
LHBTI’s ervaren vaak angst voor afwijkende reacties binnen sportverenigingen. Dit belemmert hen om volledig deel te nemen aan sport. Ondertekenden spreken af dat de gemeente in gesprek gaat met de besturen van sportverenigingen om acceptatie en respect richting LHBTIsporters te bevorderen. Bij anti-homospreekkoren moet altijd worden ingegrepen, desnoods door het stilleggen van een wedstrijd. Grijpt een vereniging niet in bij frequente anti-homo uitingen dan kan de gemeente subsidies verminderen of intrekken.

ZICHTBAARHEID BEVORDEREN.
Zonder zichtbaarheid geen acceptatie. De gemeente bevordert zichtbaarheid onder meer door evenementen te ondersteunen, inclusie in al haar communicatie en uitingen, zoals de website en op het gemeenteloket, door op Coming Out Dag en andere momenten actief de regenboogvlag te hijsen en met regenboogzebrapaden. De gemeente geeft het goede voorbeeld, bijvoorbeeld door zich als een LHBTI-vriendelijk werkgever te tonen