23 april 2023

Column

Pak de koe bij de horens?
De afgelopen maand was een van de meest enerverende in de geschiedenis van het CDA. In veel provincies een aardverschuiving qua stemgedrag. Hoewel het CDA in onze provincie, Zuid-Holland, op vier zetels bleef verloor het in andere provincies fors.

Je hoort hier en daar dat het CDA niet in het kabinet had moeten stappen. Achteraf kijk je de koe in z'n kont. De formatie was de langste ooit en alternatieven voor de huidige vier partijen bleken niet voorhanden. Opnieuw verkiezingen organiseren had waarschijnlijk ook toen geen gunstig resultaat voor het CDA opgeleverd.

De bal ligt nu bij BBB. Een Duitse Minister heeft ooit gezegd dat elke (nieuwe) partij na de verkiezingen een rendez vous heeft met de werkelijkheid. Een deel van die werkelijkheid is in ieder geval de brief van de Europese Commissie. Nederland wordt gemaand werk te maken van een het stikstofbeleid en het zeker niet te versoepelen. Een ander deel van de werkelijkheid is de stop op de bouw (bv. Noord Brabant) die het gevolg is van te hoge stikstofwaarden in de grond.

Het CDA koos en kiest voor de weg van verbinding. Breng partijen bij elkaar en pak de problemen samen aan. Ongeacht of het CDA nu groot of klein is zal dit toch de weg zijn die bewandeld moet gaan worden.
Ook lokaal is verbinding een aanpak die we graag overeind houden. Kritisch maar opbouwend bijdragend aan de kracht van de nieuwe gemeente. Een voorbeeld hiervan is het debat over het coalitieakkoord en het College gaat dit uitwerken naar een collegeprogram.

Het CDA heeft het College daarbij 7 prioriteiten meegegeven; Steun voor wijk- en dorpsraden, bouw nieuwe woningen, goede scholen, duurzaamheid, jongerenparticipatie, sport en een gezonde begroting met lage lasten lastendruk, dus pak die koe bij de horens.