03 november 2022

interview Wilbert Borgonjen CDA

We spreken Wilbert Borgonjen in het culturele en sportieve hart van Brielle: DukdalfBres, halverwege zijn woonplaats Zwartewaal en zijn huidige werkomgeving als wethouder in het sociale domein in Westvoorne.

Wilbert: ‘Als vanouds is het CDA een partij die zich inzet op zorg en ondersteuning van mensen die het niet meer alleen af kunnen. Met veel enthousiasme werken we aan een goed sociaal klimaat. In Brielle en Westvoorne is er bijvoorbeeld signalerend huisbezoek ingevoerd voor mensen vanaf 75 jaar. De gemiddelde leeftijd wordt steeds hoger en het wordt een flinke uitdaging om voldoende levensloopbestendige woningen te creëren. We zouden die zo moeten bouwen dat het makkelijker wordt voor mensen om elkaar onderling te ondersteunen. ‘Knarrenhoven’ vind ik zelf een lelijke naam, maar zoiets bedoel ik wel. Misschien zou je het’ hofjes voor ouderen’ kunnen noemen.

Een heel belangrijk punt voor het CDA is gezondheid en bewegen. Mensen stimuleren om te bewegen en te gaan fietsen. Een heel leuk idee heb ik gezien in de Achterhoek. Je kunt daar in diverse dorpen gratis een duofiets lenen bij de fietsenmaker. Het maakte het mogelijk om daar samen met mijn schoonouders te fietsen. Zo heb je in een keer twee belangrijke punten te pakken: het in beweging zijn en met elkaar te genieten. Corona was zwaar Na de Covid periode heb ik gemerkt dat mensen elkaar weer heel graag opzoeken in verenigingen en andere verbanden. Het CDA wil heel graag meedenken over initiatieven op dit gebied en deze faciliteren. Maar de overheid kan natuurlijk ook niet alles; eigen inbreng is belangrijk.

We willen werken aan een stabiel bestuur en sterke kernen en dorpen, uitgaande van hun eigen kracht en hun eigen standpunten. Daarom stimuleren we dat elke dorp of kern zijn eigen raad krijgt. Op welke schaal dat kan gebeuren, willen we nog onderzoeken, misschien wel tot op wijkniveau. In Westvoorne zijn er al concreet dorpsvisies tot stand gebracht.’

We leggen Wilbert Borgonjen nog twee heikele onderwerpen voor: windmolens en stikstofdepositie in relatie tot boeren. Wilbert: ‘Iedereen vindt duurzame energie belangrijk, maar niemand wil windmolens. De provincie bepaalt het: als gemeente hebben we weinig in te brengen. Waar we als gemeente wel inspraak over hebben is de plek waar ze komen. We moeten ze zo in zien te passen dat er zo min mogelijk hinder is voor de inwoners. Toen het in het verleden in een andere gemeenten in de buurt niet snel genoeg ging heeft de provincie zelf de plek bepaald .

En over de boeren: ‘We moeten de bakens op tijd verzetten, maar nooit dwang gebruiken. De 30 melkveehouders op Voorne Putten moeten perspectief blijven houden. Maar er mag nooit dwang zijn. Ik heb trouwens in onze dorspvisies gemerkt dat de natuur, zoals het duingebied, veel mensen in Voorne aan het hart gaat.

En tot slot: wat ik heel erg belangrijk vind is, dat je als college en raadsleden zichtbaar en aanspreekbaar bent. Je wordt niet zo vaak spontaan gebeld, maar wel spontaan aangesproken. Het CDA heeft korte lijnen met de inwoners. In elke dorp of kern staat er wel iemand op de lijst en zo

kunnen we overal signalen ophalen. Gisteren sprak ik nog mensen die me huiswerk hebben meegegeven.

Buiten, voor het maken van de foto, laat Wilbert meteen zien hoe dat werkt. Hij spreekt een jonge vrouw aan en vraagt haar of ze al een keuze gemaakt heeft voor de verkiezingen. ‘Landelijk stemt ze de SP maar hier kan dat helaas niet. Jammer vindt ze het dat de partijen het nog steeds niet over de nieuwe gemeente hebben, maar zich nog steeds uitspreken vanuit hun eigen gemeente. En ze zou graag willen dat de eigenheid van Zwartewaal en de andere dorpen blijft.’ Wilbert antwoordt: ‘Daar hebben we het toevallig net over gehad.’