27 maart 2023

vanuit de raad

Ken je dat gevoel, dat er zoveel wordt gepraat en er toch zo weinig aan lijkt te komen? Dat er om elkaar heen wordt gepraat, of tegen elkaar wordt gesproken in plaats van met elkaar? Tijdens de afgelopen Raadsvergadering en het proces daar naartoe had het alles weg van een Babylonische spraakverwarring tussen college en raad.

Financiering huisvesting de Verwondering heeft onze fractie beziggehouden, want er waren vragen, onduidelijkheden, in de commissie behandeling werd de wethouder bestookt met vragen, er werd gevraagd om een informatieavond, er kwam een informatieavond, er kwam een raadsinformatie brief, tijdens de vergadering waren er insprekers en de wethouder was ziek. Er was discussie, een motie, we nemen u graag mee:

Het Begin: Je zou bijna vergeten dat het gaat om de financiering van de bouw van een school, het begin? Simpel feit is dat we vanuit de minister een aanwijzing hebben gekregen om te voorzien in een gebouw voor de nieuw op te richten school: de verwondering!

En we kunnen niet anders dan eerst uit spreken dat het CDA blij is met komst van een extra keuzemogelijkheid voor kinderen en ouders in Voorne aan Zee. Keuzevrijheid in het onderwijs vinden we bij het CDA een belangrijk punt. Niet elk kind is hetzelfde en elk kind heeft zijn of haar eigen manier van leren en ontwikkelen. We zijn ook blij dat een initiatief van ouders, dat waarschijnlijk ooit eens is ontstaan aan de keukentafel, werkelijkheid wordt. Dat alleen al is al een hele prestatie, want het proces en de informatie is op zn zachtst gezegd nogal weerbarstig.

Na het besluit van de minister in mei 2022, zijn we nu bijna een heel jaar verder voordat de raad de financiering voor de huisvesting bespreekt. En wij vroegen ons echt af: hadden we dit niet eerder kunnen bespreken in de raad? Want nu kregen we het gevoel dat we met stoom en kokend water een besluit moesten nemen, terwijl de informatie die is aangeboden in de eerste instantie niet compleet was, de argumentatie miste en er nog veel discussie was over de inhoud van het voorstel. En toch moesten we tijdens de raadsvergadering een besluit nemen, want haast is geboden na het weerbarstige proces. We hadden wel twijfels over het hoge bedrag, maar het voelde alsof we geen andere keus hadden.

Voor nu en de toekomst: Het CDA pleitte voor een toekomstbestendig besluit, waarbij alle kinderen in Voorne aan Zee zouden profiteren. We konden bijna niet anders dan het geld beschikbaar stellen voor het bestellen van de semipermanente units en het doen van onderzoek op een locatie.

Dan ging het bewust over een locatie, want het CDA ziet graag een betere onderbouwing. We denken namelijk dat de situatie op bijvoorbeeld locatie Maerlant op een aantal punten beter is dan de locatie die het college voorstelt en dat we flink op de kosten kunnen besparen door meteen op de beoogde definitieve locatie te bouwen.

Bovendien: mocht de Verwondering onverhoopt binnen 11 jaar niet voldoen aan de eisen van het ministerie en toch niet levensvatbaar blijken, hebben we een mooie locatie voor één van de andere scholen die ruimte te kort komt of toe is aan nieuwbouw.

Onze woordvoerder Ilona Bakker heeft het college op twee risicos gewezen:

- Het bedrag dat nu wordt gevraagd voor de financiering zit niet ver, zon 700.000 euro, bij het drempelbedrag voor een aanbesteding vandaan. En dat in de ogen van het CDA zorgelijk, zeker met de oplopende bouwkosten waar we mee te maken hebben.

- het CDA heeft ernstige twijfels over de optie om de basisschool de Verwondering tijdelijk, voor maximaal acht weken, te plaatsen in het voormalig Stadskantoor van Brielle. De impact voor de omgeving, het verkeer en het gebouw is groot te noemen.

Ze heeft het college gevraagd ook te zoeken naar een andere optie binnen Voorne aan Zee en niet alleen in Brielle. Het Integraal Huisvestings Plan

De toekomst van de onderwijshuisvesting in Voorne aan Zee blijft onze aandacht vragen. Tijdens de informatieavond afgelopen maandag werd duidelijk dat we in juni het IHP (Integraal huisvestings plan) behandelen in de raad. En dat is hard nodig. De nood is op sommige locaties heel hoog: niet alleen wat betreft ruimte, maar vooral door veroudering van de scholen. De insprekers waren heel duidelijk alle partijen begrijpen die noodzaak. Tijdens de behandeling was al snel duidelijk dat iedere partij de noodzaak van een IHP (Integraal Huisvestings Plan) onderschrijft.

Het CDA Heeft gevraagd om een toezegging dat het gereserveerde geld voor de nieuwbouw van de school in Westvoorne en Zwartewaal besteed gaat worden. En dat het geheel terugkomt in het IHP. Want dat is hard nodig voor de toekomst van het onderwijs in Voorne aan Zee.

Conclusie: De wethouder heeft gezegd alles nog goed te overwegen, er komt een QuickScan naar de beide beoogde locaties en meer onderzoek naar de invulling van het plan B, kan dat echt in het voormalig stadskantoor? Ook is ons toegezegd dat de gelden voor de scholen in Oostvoorne en Zwartewaal niet in gevaar komen door de bouw van de verwondering, we zijn daar blij mee want deze gelden zijn door de vorige raden al gereserveerd. Ook werd duidelijk dat een definitieve school ongeveer €5000.000 kost, dat is slechts iets meer dan wat de semipermanente school uit het voorstel van het college kost. Zo hebben we aan het einde van de raadsvergadering iets duidelijker, komt er een vervolg en is nu alleen de financiering beschikbaar gesteld. De frustraties liepen soms weer hoog op, het was af en toe niet te volgen, was het college nou een antwoord aan het geven, of haar standpunten aan het herhalen? Het is iets duidelijker, maar nog lang niet klip en klaar, u begrijpt dit wordt vervolgd.