14 april 2023

CDA over plan Adegeest: hoge groene ambitie en betaalbaarheid blijft belangrijk

Er zijn momenten die er toe doen in de gemeenteraad. Donderdag 6 april was zo’n moment. Daar besloot de gemeenteraad over een grootschalig plan om de wijk Adegeest te verbeteren. CDA steunde het plan om meer dan 20 miljoen euro te investeren in de wijk. Daarmee wordt Adegeest groener, veiliger en prettiger om in te wonen. CDA fractievoorzitter pleitte voor een hoge groene ambitie, maar vroeg ook garanties dat het betaalbaar blijft.

In het ‘Masterplan Adegeest’ wordt de wijk grondig aangepakt. De gemeente zal de riolering vernieuwen. Er komt een scheiding tussen het riool en de afvoer van het regenwater. Bij een heftige regenbui stroomt het riool zo minder snel over. Zo blijft de wijk groen en leefbaar. Dat vindt het CDA belangrijk.

Maar doordat de straat open wordt gebroken voor het riool, wordt de straat ook opnieuw ingericht. Daarom richten we de wijk opnieuw in als 30 kilometer zone. Zo kunnen kinderen veilig spelen over straat. Als laatste wordt de wijk nóg groener. Andere bomen en meer groen moeten er voor zorgen dat het bij hete zomers ook koeler blijft. Al met al grote plannen dus.

Fractievoorzitter Patricia Kortekaas had veel waardering voor de ambitie. Maar ze wees tegelijkertijd ook op de kosten. Het hele plan zal omgerekend 1800 euro per huishouden kosten. Dat is gemiddeld 788 euro per bewoner. De wijk kan daardoor wel weer decennia vooruit en blijft een mooie plek om in te wonen. Maar toch, het blijft veel geld!

Daarom vroeg het CDA extra aandacht voor de betaalbaarheid. Zo moet het plan in delen uitgevoerd worden. Na ieder deel moeten we de balans op maken. Zo letten we goed op. Dat is geen overbodige luxe. Afgelopen collegeperiode werd de Leidseweg Noord-Zuid aangepakt. Dat project viel voor 50% duurder uit. Bovendien is het amper 6 jaar geleden dat Voorschoten onder financieel toezicht stond! “Het CDA wil dat niet nog eens meemaken”, aldus fractievoorzitter Kortekaas.

Wethouder Van der Elst (Voorschoten Lokaal) kon die zorgen goed herkennen. Daarom wordt de wijk nu stap voor stap aangepakt. Mede dankzij het CDA wordt er nu en bij toekomstig aanpak van wijken, stap voor stap goed opgelet dat we niet te veel uitgeven. Ook blijft er een hoger bedrag in de begroting voor risico’s als de schop de grond in gaat.

CDA toonde zich na afloop tevreden. “Wij steunen de hoge groene ambitie. Adegeest moet een mooie groene plek blijven om in te wonen. Veel verenigingen vinden hier hun thuis. En tegelijkertijd moeten we ook op de begroting letten. Zo zorgen we er voor dat we voldoende over houden voor nieuwe scholen, nieuwe onderkomens voor verenigingen, een levendig centrum maar ook dat we ditzelfde ook in andere wijken kunnen doen”, aldus fractievoorzitter Patricia Kortekaas.