26 november 2023

Minister Van Gennip bezocht De Boschbloem

Tussen het flyeren en campagne voeren door maakte demissionair CDA-minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid afgelopen zaterdag tijd om op bezoek te gaan bij Buurthuis De Boschbloem. Niet alleen zijn buurthuizen onmisbaar in de samenleving maar ‘jullie hebben ook nog eens heel voortvarend samen met de gemeente de verduurzaming opgepakt en dat is heel bijzonder’, vond de minister.

Het was even alle hens aan dek voor bestuur van het buurthuis. ‘Vrijdagavond kregen we het telefoontje dat de minister zaterdag om 12.00 uur op de stoep zou staan’, vertelt penningmeester Okke de Boks. Maar het lukte, een groot deel van het bestuur, aangevuld met CDA-wethouder Hubert Schokker, CDA bestuursvoorzitter Willem Snoeker en CDA- kandidaat Tweede Kamerlid Liesbeth van der Heide (Leidschendam-Voorburg) stonden op tijd klaar met warme koffie, thee en gesmeerde broodjes.

Okke de Boks verwees naar de explosief gestegen energiekosten halverwege vorig jaar. ‘Als buurthuis gingen we van € 4.000,- naar € 14.000. Dat konden we helemaal niet betalen.’ Onder leiding van de penningmeester, die ook lid is van de Voorschotense duurzaamheidstafel, werd een besparingsplan gemaakt. ‘Eerst keken we wat we zelf konden doen. Natuurlijk de kachel lager, drangers op de deuren en thermosflessen voor de koffie in plaats van constant het koffiezetapparaat aanhouden. De verwarming van het biljart bleek een grootverbruiker. Een groot deel van de dag is die dan nu ook uit.’ Maar er was meer nodig voor het pand dat inmiddels ruim 40 jaar oud is.

‘In januari zijn er versneld warmtepompen in drie zalen geplaatst en onlangs hebben we zonnepanelen gekregen om de energie daarvoor op te wekken. Alles in nauwe en goede samenwerking met de gemeente als eigenaar van het pand . Zonder dat hadden we het niet gered.’ De Boks houdt het verbruik minutieus bij en kon de minister direct de resultaten laten zien. ‘Afhankelijk van de energieprijzen komen we dit jaar waarschijnlijk uit op € 3.000,- en houden we het verbruik ook nog eens in eigen hand.’ Op de vraag van de minister of batterijen een optie zijn, moest De Boks nee antwoorden. ‘Die zijn nu nog veel te duur en er is niet voldoende ervaring. We blijven de ontwikkelingen wel volgen.’

De minister was onder de indruk. ‘Interessant en inspirerend wat jullie met elkaar hebben gerealiseerd en wat er nog op de agenda staat. Dit is waar een samenleving om draait. Een oogje houden op elkaar en zorgen dat mensen uit de eenzaamheid komen.’ Ze realiseert zich ook dat gemeenten lang niet altijd geld hebben, zeker als in 2027 de bijdrage voor de zorgtaken gaat verdwijnen. ‘Dat zal zeker ook onderwerp van gesprek zijn tijdens de formatie straks. Onlangs hebben we meer geld in het gemeentefonds gestoken dus er is wat ruimte, hoe dat geld besteed wordt is aan de gemeenten zelf.’ Toch ziet ook zij het belang van buurthuizen, verenigingen en kerken. ‘Een initiatief als dit moet natuurlijk uit de gemeenschap komen en is afhankelijk van vrijwilligers. Prachtig om te zien hoe dat hier is gelukt.’

De Boschbloem is er niet alleen voor de buurt maar biedt ook onderdak aan onder andere de Cirkelbus, de Schaakvereniging en Club de Petanque De Six Prêt. ‘Wij richten ons steeds meer op bewegingsactiviteiten zoals Zumba’, vertelt Lydia van Leeuwen. ‘Maar daarnaast is er sinds kort ook bingo. De eerste keer kwamen er gelijk 50 mensen op af.’ Wel zijn er nog wensen. ‘Een eigen buitenruimte met gymtoestellen en verder willen we graag activiteiten organiseren voor jonge gezinnen.’

‘Een open en ontspannen gesprek over belangrijke maatschappelijke onderwerpen die actueel zijn’, concludeerde Okke de Boks na afloop van het bezoek.