11 november 2022

René Zoetemelk neemt eerste exemplaar Jacobus Duivenvoorden en drie Woelwijken in Voorschoten in de 19e eeuw in ontvangst.

vlnr: Jacques Duivenvoorden, Jane Koopstra en René Zoetemelk.

U kent vast wel van die iconische plekjes van Voorschoten. Van die plaatsen waar de rijke historie van Voorschoten te vinden is. Een van die plaatsen betreft een een voormalige boerderij-buitenplaats met de naam Woelwijk. Jacques Duivenvoorde, CDA-lid uit Den Haag, wist als Haagse stadsjongen dat een van zijn voorvaderen, Jacobus van Duivenvoorde, in Voorschoten op de boerderij Woelwijk had gewoond en gewerkt.

Hij besloot er een bijzonder boek over te schrijven. Het resultaat is een lijvige pennenvrucht van maar liefst 164 pagina's aan historisch onderzoek over Voorschotenaar Jacobus Duivenvoorden die eigenaar was van Woelwijk van 1865 tot 1887. Auteur Jacques Duivenvoorde gaat in op de historie van het pand, de eigenaren en specifiek het leven van zijn voorvader Jacobus van Duivenvoorde. In een levendig werk schetst hij het verloop van een stuk Voorschotense geschiedenis die teruggaat tot de 16e eeuw tot eind 19e eeuw.

Als CDA-lid wilde hij graag zijn exemplaar uitreiken aan de Voorschotense CDA-leider René Zoetemelk. René heeft het eerste exemplaar met dank in onvangst genomen. René waardeerde het zeer dat de heer Van Duivenvoorde naar Voorschoten kwam om het exemplaar aan hem uit te reiken. Met het verschijnen van deze nieuwe publicatie wordt een mooie aanvulling gegeven op de al rijke historische beschrijvingen van ons dorp. Voor ieder die meer wil weten over de historie van ons dorp is het een welkome nieuwe publicatie waarin zowel inhoud als mooie historisch bronmateriaal is terug te vinden. Voor wie meer wil lezen van deze publicatie, de studie is online in te zien via deze link op de Hollandse Genaeologische Databank.